اخبار اینستاگرامی

ساخت وبلاگ

به گزارش خبرگزاری تسنیم متن یادداشت محمدکاظم انبارلویی با عنوان " از دولت، بد دفاع نکنید!" به شرح ذیل می باشد:
موضوع فیش‌های حقوقی جدی افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که رئیس جمهور بلافاصله موضع گرفتند و خواستار بازپس گیری این مبالغ به خزانه و مجازات و حداقل برکناری صاحبان حقوق‌های نجومی شدند.

روسای قوا هم در این مورد موضع گرفتند. نخبگان گلایه و نقد خود را مطرح کردند. متاسفانه هر روز یک فهرست از پرداخت‌های نجومی در دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دولت بیرون می‌آید و نفرت آمیخته با تعجب مردم را برانگیخته است.

در حالیکه کشور دچار رکود است. بنگاه‌های کوچک و بزرگ یکی پس از دیگری تعطیل می‌شود. بیکاری در مرز فاجعه است، مردم نمی‌توانند ببینند در دولت برخی حقوق‌های چندصدمیلیونی می‌گیرند. مردم سئوال می‌کنند اینها چه گلی به سر ملت زده‌اند که حقوق و پاداش میلیونی می‌گیرند.

واکنش به اصطلاح طرفداران دولت به جای اصلاح این عمل خلاف عدالت و تبعیض آمیز به گونه‌ای است که شعور مردم را نادیده می‌گیرند. گاهی می‌گویند؛ اعتراض به حقوق‌های نجومی سیاسی است.

گاهی می‌گویند؛ طرح حقوق‌های نجومی در افکار عمومی با انگیزه‌ سیاسی و برای مقابله با دولت صورت می‌گیرد.

اخیراً آقای موسوی لاری عضو مجمع روحانیون و وزیر کشور دولت اصلاحات وارد معرکه و برای لاپوشانی این پدیده می‌گوید؛

- جریانی به دنبال زمین‌گیر کردن درست است.

- به رئیس جمهور گفتیم پشت پرده مسائل را با مردم در میان بگذارد.

- می‌خواهند موضوع فیش‌های حقوقی را به دولت کنونی بچسبانند

- اتاق فکر علیه دولت کاری پیش نخواهد برد.(1)

نمونه‌هایی از این دست دفاع کردن از دولت مصداق واقعی "بد دفاع کردن" است. هر انسان عاقلی می‌فهمد برای بدنام کردن هر چیزی بد دفاع کردن، یک شیوه است و چرا آقای موسوی لاری این سبک دفاع را انتخاب کرده، خدا می‌داند! اولین کسی که پس از افشای حقوق‌های نجومی موضع گرفت و معترض شد روحانی بود که با دستور به معاون محترم رئیس جمهور خواستار توقف این نوع پرداخت‌ها به خزانه شد. آیا این اعتراض سیاسی بود؟

به چه دلیل نیت‌خوانی می‌کنند و می‌گویند این کار به انگیزه سیاسی برای مقابله با دولت صورت می‌گیرد. راستی کسانی که می‌گفتند دانستن حق مردم است. چرا امروز می‌گویند مردم نباید از فیش‌های حقوقی نجومی باخبر شوند!

آقای لاری می‌گوید: رئیس جمهور پشت پرده را برای مردم بگوید. پشت پرده پرداخت‌های نجومی هیچ چیز نیست جز بی‌عدالتی، تبعیض، تصرف در وجوه عمومی، خیانت به بیت المال و در یک کلمه سوء استفاده و خلاف قانون عمل کردن! چرا آقای لاری از این پدیده زشت به گونه‌ای سخن می گوید که گویی مدافع آن است؟

دادستان دیوان محاسبات می‌گوید: پرداخت‌های خلاف قانون از سال 93 شروع شد! چرا آقای لاری اصرار دارد آن را به دولت قبل بچسباند. بر فرض هم این روند در دولت گذشته ادامه داشته است، دولت یازدهم حداقل سه سال فرصت داشته آن را متوقف کند، چرا نکرد؟

سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی شرکت‌های دولتی باید جلوی این تخلف را می‌گرفت اما، هنوز هم تصمیم ندارد بگیرد. تاکنون هیچ مدیری برکنار و هیچ وجهی به خزانه بازنگشته است، دلیل این مقاومت چیست؟ آیا نگرانی افکار عمومی را بپذیریم یا برچسب‌زنی‌ها ناچسب آقای موسوی لاری که می خواهد این موضوع را سیاسی کند و به امری موهوم بنام "اتاق فکر علیه دولت" نسبت دهد؟!

معاون اول محترم رئیس جمهور در تاریخ 17 دی 92 بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های دولتی ابلاغ کردند و صریحاً در این بخشنامه آمده است: "پرداخت هر گونه وجوه غیرقانونی به هر نحو و شکل" ممنوع است و دستگاه‌ها موظف هستند جلوی آن را بگیرند.

چرا به این بخشنامه عمل نشد؟ اکنون نزدیک سه سال از صدور این بخشنامه می‌گذرد و به آن عمل نشده است.

به همان دلیلی که به آن بخشنامه عمل نشد، ممکن است به بخشنامه جدید معاون رئیس جمهور آقای جهانگیری هم عمل نخواهد نشود.

این بخشنامه نشان می‌دهد از پرداخت حقوق‌های غیرمتعارف باخبر بودند، چرا برخورد صورت نگرفت.

حال گذشته‌ها، گذشته است دولت باید برای افکار عمومی پاسخی اقناع کننده داشته باشد. تنها راه پاسخگویی عمل به همان نامه رئیس جمهور خطاب به جهانگیری و اجرای همان بخشنامه سه سال پیش است.

صاحبان حقوق‌های نجومی باید برکنار، وجوه به خزانه برگردد، آیا تاکنون دولت برای ایجاد امید در جامعه در این مورد اطلاع رسانی کرده است. یا منتظر است ببیند امثال آقای موسوی لاری با طرح موضوعات انحرافی داستان واقعی پرداخت‌های نجومی را به افسانه تبدیل کند و منتقدین را به جرم افسانه‌سرایی و تشکیل اتاق فکر علیه دولت با نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بنوازد. یک توصیه مشفقانه به آقای موسوی لاری داریم؛ از دولت بد دفاع نکنید.

پی‌نوشت:
1- روزنامه‌‌های اصلاح‌طلب 31/3/95

انتهای پیام/

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 149 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 22:26

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اقدام غیر قانونی رژیم آل خلیفه در سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم از علمای برجسته بحرینی با توجه به ادامه موج سرکوب و خفقان در جزیره کوچک بحرین از هنگامی که شراره‌های جنبش مسالمت آمیز مردمی در فوریه 2011 میلادی شعله‌ور شد، دور از انتظار نبود و حتی انقلابیون بحرینی طی روزهای اخیر درباره این اقدام ماجراجویانه آل خلیفه هشدار داده بودند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها،‌آنچه به شورای وزیران بحرین موسوم  است،‌امروز دوشنبه 20 ژوئن، تصمیم سلب تابعیت بحرینی از آیت الله شیخ عیسی قاسم را اعلام کرد.

تصمیم آل خلیفه در راستای جنگ جدیدی قلمداد می‌شود که این رژیم علیه مخالفان و به ویژه نمادهای مذهبی مورد احترام اکثریت مردم بحرین یعنی شیعیان اتخاذ شده است.

این تصمیم در حالی است که گروه‌های و تشکل‌های انقلابی بحرین پیشتر درباره هرگونه خدشه وارد شدن به آیت الله عیسی قاسم و پیامدهای وخیم آن برای رژیم آل خلیفه هشدار داده بودند.

تصمیم جدید وزارت کشور آل خلیفه با استناد به یک رشته اتهامات ساختگی علیه شیخ عیسی قاسم گرفته شده است. بیانیه وزارت کشور آل خلیفه ادعا کرده است شیخ قاسم در تاسیس سازمان‌های وابسته به مرجعیت سیاسی دینی خارجی سهیم بوده است. در این بیانیه ادعا شده است که شیخ قاسم نقش اصلی در ایجاد محیط طایفه‌ای افراطی داشته و در راستای تقسیم طایفه‌ای جامعه عمل کرده است.

نکته قابل توجه در بیانیه آل خلیفه، موج اتهام‌زنی به این روحانی برجسته بحرینی است، اتهاماتی همچون جمع آوری مبالغ مالی بدون کسب مجوز قانونی در اشاره به پول‌هایی است که در قالب خمس، مردم بحرین آن را  تقدیم آیت الله قاسم می‌کنند. به این ترتیب، یک مسئله شرعی و دینی یعنی خمس به ماده‌ تحریک‌آمیز و سرکوبگری آل خلیفه علیه این روحانی برجسته تبدیل شده است.

سخنرانی‌ها و خطبه‌های نماز جمعه ایراد شده از سوی شیخ عیسی قاسم و موضوع تحریم مشارکت در پارلمان آل خلیفه و مخالفت قاطع آیت الله قاسم با قانون ثبت احوال از دیگر مسائلی بوده است که سبب اتخاذ این تصمیم ظالمانه علیه وی شده است.

در پی این اقدام کینه‌توزانه، مردم بحرین  در منطقه الدراز واقع در غرب منامه پایتخت این کشور تظاهرات گسترده‌ای برپا کردند.

بحرین از سال 2011 صحنه اعتراضات مسالمت آمیز مردم این کشور علیه رژیم حاکم است. معارضان بحرینی خواستار حق تعیین سرنوشت هستند.

فعالان بحرینی می‌گویند اتهامات نسبت داده شده به شیخ عیسی قاسم تاکیدی بر این مسئله است که آل خلیفه از مدت‌ها پیش درصد اتخاذ چنین تصمیمی بود.

به گفته فعالان، تصمیم جدید آل خلیفه علیه شیخ قاسم بر صحت گزینه‌هایی که خواستار عدم سازش با رژیم و اعتماد به آن شده بود، تاکید می‌کند.

این منابع احتمال می‌دهند که اقدام بعدی آل خلیفه پس از سلب تابعیت شیخ قاسم، تصمیم تبعید به خارج از بحرین است.

منابع بحرینی با هشدار درباره تکرار تجربه اخراج زورگویانه شیخ حسین النجاتی از تلاش‌های برخی محافل برای خروج آبرومندانه شیخ عیسی قاسم و خنثی کردن توطئه آل خلیفه برای تبعید توهین‌آمیز این عالم بزرگ خبر داده‌اند.

رژیم آل خلیفه طی هفته‌های اخیر اقدامات سرکوبگرانه علیه اکثریت مردم بحرین و شخصیت‌های انقلابی،‌حقوقی و رسانه‌ای مخالف خود را تشدید کرده است که مهمترین آن اقدام غیر انسانی‌اش در اخراج زینب الخواجه از فعالان حقوقی،‌بازداشت مجدد نبیل رجب فعال معروف بحرینی، ادامه بازداشت شیخ علی سلمان،‌منحل کردن جمعیت الوفاق و جمعیت‌های التوعیه و الرساله،‌فراخوانی علماء و جلوگیری از برپایی نماز و اوج آن،‌سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم است.

در پی تشدید اقدامات تنش‌آمیز آل خلیفه و رژیم آل سعود علیه اکثریت جمعیت بحرین و نمادهای مذهبی آنها، ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه به رژیم حاکم بر بحرین هشدار داد : آیت الله قاسم، نماد اول شیعیان بحرین است و هرگونه خدشه‌ای که رژیم به وی واردکند، تمام خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است.

در بیانیه ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین آمده است : حضرت آیت الله مجاهد شیخ عیسی احمد قاسم نماد اول شیعیان بحرین و نمادی از نمادهای بزرگ اسلامی در سطح جهان اسلام و یک شخصیت برجسته ملی است و اقدامات هدفمند و برنامه‌ریزی شده در سطح رسانه‌ای و رسمی، یک اقدام فوق العاده خطرناکی است که نه تنها ایشان بلکه تمام شیعیان و اصل وجود آنها در بحرین را هدف قرار  داده و همچنین به تمام نمادهای اسلامی و مراجع دینی داخل و خارج بحرین خدشه وارد می‌کند.

این ائتلاف آورده است ما همچنین به انگلیس و آمریکا هشدار می‌دهیم،‌همه باید بدانند هر گونه خدشه وارد شدن به آیت الله قاسم، عبور از تمام خطوط قرمز و یک جنایت بزرگی است که هرگز نمی‌توان با منطق سهل‌ انگاری و بی توجهی با آن تعامل کرد، بنابراین، ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بر اساس تکلیف شرعی خود در قبال هر گونه اقدام احمقانه‌ای که در این زمینه انجام شود، عمل خواهیم کرد و تاکید می‌‌کنیم که عواقب چنین اقدامی هرگز آن طور که رژیم جنایتکار آل خلیفه و حامیانش  تصور می‌کنند، نخواهد بود، شیخ قاسم ما، خط قرمز ما است، مردم مقاوم و غیور ما برای مقابله با هرگونه اقدام تجاوزکارانه‌ای آماده شوند، به خاطر دین و عزت ما، و خداوند هر کس را که به یاری او برخیزد،‌یاری خواهد کرد.

جنبش احرار البحرین که پیشتر درباره خطر اقدامات سرکوبگرانه آل خلیفه علیه شیخ عیسی قاسم هشدار داده بود، خواستار خیزش مردم علیه رژیم آل خلیفه برای پایان دادن به دوران سیاه حکومت این رژیم شده بود.

انقلابیون بحرینی بر این باورند اقدامات سرکوبگرانه آل خلیفه با همدستی آمریکایی‌ها و حمایت آل سعود در راستای طرح محوری رژیم یعنی از بین بردن ترکیب و بافت جمعیتی بحرین و از بین بردن هویت آن دنبال می‌شود.

جنبش احرار البحرین هدف از طرح آل خلیفه را تغییر هویت تاریخی و فرهنگی بحرین دانسته که اجرای آن با اقدامات پرشتاب رژیم پس از بستن دفاتر جمعیت‌های دینی التوعیه و الرساله آغاز شد. این جنبش بر ضرورت همبستگی و وحدت ملت بحرین در رویارویی با این طرح آل خلیفه و ادامه حرکت در مسیر مبارزه برای تغییر فراگیر و سرنگونی رژیم تاکید کرده است.

ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین تاکید کرده است ملت بحرین هرگز در برابر تشدید اقدامات احمقانه آل خلیفه تسلیم نخواهد شد.

این ائتلاف تشدید سرکوبگری آل خلیفه را بیانگر عمق ورشکستگی سیاسی این رژیم دانست

انقلابیون بحرینی، اقدامات اخیر آل خلیفه را نشان دهنده ادامه موج سرکوبگری و خفقان طایفه‌ای کینه‌توزانه آل خلیفه دانسته‌اند که از سال 2011 آغاز شده و در حالی که رژیم مدعی احترام به تنوع ادیان و مذاهب شده، درعمل چنین اقداماتی تشدید شده  است.

انقلابیون با اشاره به تشدید شکنجه مبارزان در زندان‌ها به ویژه در زندان الحوض الجاف، محاصره ظالمانه شهرک‌های عالی و البلاد القدیم از سوی باندهای مزدور آل خلیفه، اخراج اجباری شهروندان ، سلب تابعیت، منع حقوقدانان و خانواده‌های شهدا از سفر به ژنو برای پیگیری شکایت‌ها و انحلال جمعیت‌های سیاسی و دینی اکثریت و جلوگیری از فعالیت سیاسی علمای شیعه تاکید می‌کنند با وجود این فضای رعب و وحشت، مردم هرگز در برابر رژیم آل خلیفه تسلیم نخواهند شد و اقدامات احمقانه رژیم، خللی بر  عزم و اراده مردم برای ادامه انقلاب وارد نخواهد کرد و مردم همچنان پرچم عزت‌خواهی و حق طلبی را بالا نگه خواهند داشت.

این در حالی است که جنبش حق بحرین خواستار گزینه نبرد تمام عیار با رژیم آل خلیفه برای دفاع از نمادهای دینی کشور در واکنش به سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم شده است.

این جنبش در بیانیه‌ای با اشاره به ابعاد جدید جنگ آل خلیفه با مردم بحرین به ویژه اقدامات سرکوبگرانه علیه علمای کشور و در راس آنها شیخ عیسی قاسم تاکید کرد باید با  تمام وجود از شیخ قاسم و نمادهای مذهبی حمایت کنیم، زیرا آنها پدر تمام ملت بحرین قلمداد می‌شوند، و در صورت وجود بازدارنده در رویارویی با ‌آل خلیفه، این رژیم نمی‌تواند خدشه‌ای به آنها وارد کند.

نکته مهم این است که تشدید سرکوبگری آل خلیفه بدون چراغ سبز مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر به ویژه آمریکا و انگلیس و حمایت‌های نامحدود آل سعود ممکن نیست، رژیم سعودی از مارس 2011 علنا با دخالت نظامی در بحرین به رژیم آل خلیفه برای سرکوب اعتراضات دامنه‌دار و مستمر مردم این کشور کمک می‌کند.

با وجود تشدید فضای سرکوب و خفقان، مبارزان بحرینی با تاکید بر چنگ زدن مردم به گزینه‌های خود در انقلابی که از پنج سال پیش آغاز کرده‌ اند، تاکید می‌کنند. به اعتقاد آنها، اگر رژیم سعودی برای نجات آل خلیفه اقدام نمی‌کرد، این رژیم باقی نمی‌ماند.

«حسن قمبر» فعال رسانه‌ای بحرینی در مطلبی به مناسبت پنجمین سال جنبش اعتراضی مردم بحرین گفته بود همچنان نبض جامعه بحرین می‌تپد و امسال حرارت و شور جامعه نسبت به سال قبل بیشتر است که به کابوسی برای آل خلیفه و آل سعود تبدیل شده است که  از پنج سال پیش به دعوت قبیله آل خلیفه حاکم برای سرکوبگری وارد شد که هر قدر تلاش کند از آثار بیداری و انقلاب از جمله میدان اللولوء یا میدان شهداء خلاص شود، هرگز این کابوس آن را رها نمی‌کند.

انتهای پیام/

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 159 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 22:26

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المیادین، ملت بحرین در اعتراض به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم در منطقه الدراز واقع در غرب منامه پایتخت این کشور تظاهرات گسترده‌ای بر پا کردند.

مردم در مناطق مختلف بحرین با لغو جشن‌های نیمه ماه رمضان برای دفاع از شیخ عیسی قاسم به سمت منطقه الدراز حرکت کردند.

این تجمع در اعتراض به اقدام مقامات بحرین در سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته بحرینی این کشور صورت می‌گیرد.

همچنین مساجد منطقه الدراز واقع در غرب منامه از ملت بحرین خواستند تا در مقابل منزل شیخ عیسی قاسم تجمع کنند.

مقامات بحرین تابعیت شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته شیعه این کشور را لغو کردند.

در واکنش به این اقدام مقامات بحرینی، اقشار مختلف مردم این کشور خواستار برپایی تظاهرات اعتراض آمیز شدند.

بحرین از سال 2011 صحنه اعتراض‌های مسالمت آمیز مردم این کشور علیه خاندان حاکم است. معارضان بحرینی خواستار حق تعیین سرنوشت هستند.

خاندان حاکم در بحرین با استفاده از خشونت اعتراض مسالمت آمیز ملت این کشور را پاسخ داده است که تاکنون بیش از 150 بحرینی شهید و صدها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 163 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 22:26

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل گاردین، دونالد ترامپ نامزد احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا اظهار داشت که کشورش باید به سابقه و تاریخچه نژادپرستی نگاهی بیندازد.

وی در واکنش به خونبارترین تیراندازی گسترده‌ای که در اورلاندو اتفاق افتاد و توسط یک مهاجم آمریکاییِ افغانی تبار انجام شد گفت: «ما باید جدا به این موضوع توجه کنیم.»

ترامپ ضمن اشاره به این موضوع به دیگران مانند اسرائیل و فرانسه توصیه کرد که به موضوع نظارت بر مسلمانان توجه بیشتری کنند.

نامزد احتمالی جمهوریخواهان همچنین مدعی شد که به حمایت سران جمهوریخواه برای پیروزی در انتخابات نیاز ندارد. ترامپ گفت کمپین انتخاباتی اش به صورت جدی فعالیت خود را در اوخر ماه ژوئن دنبال خواهد کرد و اینطور فکر می کند که وظیفه اش را دارد به نحو احسنت انجام می دهد و به نظرسنجی های انتخاباتی هم توجهی ندارد.

ترامپ از ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح های گرم که توسط باراک اوباما، هیلاری کلینتون و دیگر دموکراتها مورد تاکید قرار گرفته بود، استقبال کرد و تا حد زیادی از هم حزبی های خود فاصله گرفت.

وی افزود: «‌ما باید از این امر اطمینان حاصل کنیم که افرادی که تروریست بوده‌اند و یا تمایل به اقدامات تروریستی دارند نمی توانند سلاح گرم بخرند.»

دیگر جمهوریخواهان این پیشنهاد را نپذیرفتند. جف سشنز سناتور ایالات آلاباما و متحد ترامپ نیز گفت: « ترامپ جزئیات را کامل بیان کرده است و کنگره می تواند تا حدودی قوانین سخت تری در این رابطه تصویب نماید.»

سران انجمن ملی سلاح های گرم در آمریکا نیز سخنان متفاوتی بیان کردند. کریس کاکس بر این باور است که اف بی آی باید دلیل احتمالی این فجایع را مشخص نماید. آیا آنها می‌خواهند تا فروش سلاح گرم به افرادی که در لیست تحت نظارت دولت قرار می گیرند را متوقف کنند یا خیر؟

وین لاپیر رئیس انجمن سلاح های گرم در آمریکا نیز مدعی است که دسترسی به سلاح های گرم هیچ ارتباطی با تیراندازی‌های اخیر در اورلاندو و سن برناردینو که در آنها از سلاح های نیمه اتوماتیک و دستی استفاده شده بود ندارد.

دموکرات‌ها قرار است در مورد کنترل سلاح‌های گرم در سنای آمریکا رای گیری کنند. سناتور کریس مورفی در گفتگو با ای بی سی نیوز گفت:‌ «ما باید قوانین دقیقی طراحی کنیم تا از این طریق بتوانیم مانع از فجایعی شویم که قرار است در آینده اتفاق بیافتد.»

پل رایان رئیس مجلس سنا نیز به جمهوریخوهان توصیه کرد که در انتخاب ترامپ عقل و وجدان خود را بکار گیرند که آیا باید به وی رای بدهند یا نه. وی گفت: «شرایط کنونی بسیار عجیب و غریب است.»

رون جانسون سناتور ویسکانسین که برای انتخاب مجدد خود تلاش می کند مدعی شد گرچه ترامپ رقیبی در کنارش نمی بیند با این حال فرایند نامزدی در انتخابات هنوز به اتمام نرسیده است. وی افزود: «به نظر من هیچ چیز هنوز قطعی نشده است.»

انتهای پیام/

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 183 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 21:22

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از  اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز  مسئولان عالی قضایی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مظلوم دکتر بهشتی، شهید قدوسی و شهدای هفتم تیر به فرارسیدن هفته قوه قضاییه اشاره کرد و با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی تمام تلاش خود را برای دستیابی به اهداف و انجام درست وظایف قانونی و شرعی خود انجام می‌دهد، گفت: امیدواریم اهداف بلند و تعالیم این بزرگان همواره مدنظر ما باشد و بتوانیم خدمات و حسنات شهید بهشتی و سایر شهدای قوه قضاییه را به نحو شایسته ادامه دهیم.

وی با بیین شخصیت شهید بهشتی و خدمات این شهید بزرگوار قبل و بعداز پیروزی انقلاب اسلامی افزود: این سید جلیل القدر، اهل فکر و اهل فضیلت به دلیل همین خدمات و حسنات مغضوب دشمنان قرار گرفت و هیچگاه تهمت هایی را که از ناحیه دشمنان به ایشان زدند فراموش نمی‌کنیم، در حالیکه خلوص و ایثار و دلسوزی او بر کسی پوشیده نبود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه در هفته قوه قضاییه دستاوردها، عملکرد و رویکردها و اهداف دستگاه قضایی از سوی مسؤلان این قوه به اطلاع مردم خواهد رسید؛ مجموع خدمات قوه قضاییه را قابل توجه دانست و تصریح کرد: مجموع خدمات و تلاش‌های قوه قضاییه و سازمانهای تابعه آن در شرایطی ارائه می‌شود که این قوه با محدودیت‌های شدید بودجه ای و نیروی انسانی مواجه است با این حال مسئولان عالی قوه قضاییه، مدیران جهادی و نیروهای زبده و خبره آن همواره در راه تحقق اهداف قوه قضاییه تلاش می‌کنند.

آملی لاریجانی با تأکید براینکه «کمبودها و چالشهای قوه قضاییه نمی‌گذارد خدمات این دستگاه آن طور که باید و شاید نمود پیدا کند» به سختی کار رسیدگی به 15 میلیون پرونده ثبت شده در سال اشاره کرد و گفت: اطاله دادرسی و عدم اتقان برخی آرا و بسیاری از مشکلات دیگر قوه قضاییه عمدتاً به کمبود نیروی انسانی و بودجه مربوط است و امیدواریم همه اجزای نظام جمهوری اسلامی ایران به رفع این کمبودها و حل و فصل چالش های دستگاه قضایی به عنوان یکی از ارکان  اساسی این نظام کمک کنند.

رئیس دستگاه قضا توجه به آرمان های عدالت محور انقلاب اسلامی، احقاق حقوق عامه و بویژه حمایت از محرومان را در چارچوب نگاه توحیدی به انجام وظایف و خدمات، از محورها و رویکردهای همیشگی قوه قضاییه اعلام کرد.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: توصیه همیشگی اینجانب به مدیران، قضات و کارکنان دستگاه قضایی این است که در کنار همه محدودیت‌ها و کمبودها، با اخلاص و روحیه جهادی و در راه خدمت رسانی به مردم تلاش کنند.

 آملی لاریجانی در ادامه به سخنان چند روز اخیر مقام معظم رهبری در جمع مسئولان و کارگزاران نظام اشاره کرد و مجموعه این سخنان در کنار منش و روش رهبر معظم انقلاب را الگویی عملی برای مسئولان نظام در مواجه مقتدرانه، عزتمندانه، مستقل و حکیمانه با نظام سلطه توصیف کرد و افزود: کوتاه نیامدن در مقابل دشمن و احساس ضعف و عجز نشان ندادن، برگرفته از روحیه ای انقلابی، معنوی و در عین حال حکیمانه و منطقی است که ریشه در آموزه‌های دینی و آیات قرآنی دارد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه برخوردهای عزتمندانه و مقتدرانه مقام معظم رهبری باید مدنظر همه مسئولان قرار گیرد، اظهار کرد: تجربه نشان داده است که هرگاه از خود ضعف نشان داده ایم، دشمنان فشار را بیشتر کردند و هرگاه با اقتدار در مقابل آنها ایستادیم، عقب نشستند.

آملی لاریجانی بر لزوم حفظ وحدت و انسجام و حرکت همه مسؤلان در زیر پرچم ولایت فقیه تأکید کرد و افزود: همه ما باید توجه کنیم مطابق اصل 57 قانون اساسی تمام قوای نظام جمهوری اسلامی ایران زیر نظر امامت امت و ولایت مطلقه امر است پس در واقعیت و در عمل نیز باید این طور باشد و هیچ یک نباید به گونه ای صحبت کنیم که بوی اختلاف نظر، مخالفت و دوقطبی بودن از آن استشمام شود و بهانه ای به دست دشمنان نظام بدهد.

رئیس دستگاه قضا افزود: حتی کسانی که ولایت فقیه را قبول ندارند باید این واقعیت را بدانند و درک کنند که امنیت و پیشرفت کشور بر محور ولایت فقیه است و نگاهی کوتاه به وضعیت برخی کشورهای همسایه و سرنوشت انقلاب های منطقه نشان می دهد که «همه ما باید قدر این نعمت را بدانیم».

 آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود با تبریک آزادی فلوجه از دست تروریست‌های داعش به دولت و ملت عراق، تأکید کرد: حامیان تروریسم و داعش باید بدانند که جایی در عراق ندارند و در آینده نیز سایر مناطق اشغال شده به دست مردم عراق آزاد خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه «وحدت و انسجام دولت و ملت عراق»، در کنار توجه به هشدارها و دلسوزی های مرجعیت در این کشور را موجب پیروزی‌های اخیر در مقابل تروریست‌ها دانست و افزود: عراق کشوری مهم با سرمایه‌های عظیم تمدنی، انسانی و مادی است که مطمع نظر کشورهای سلطه بوده است و از این رو باید مردم و دولت عراق  همواره وحدت و انسجام خود را حفظ کنند.

آملی لاریجانی تصریح کرد: با کمک کشورهایی که حامی مقاومت مردم منطقه در مقابل تروریست ها و دشمنان هستند ان شاءالله آینده سوریه نیز با پیروزی همراه خواهد شد و دشمنان پاسخ دندان شکن الهی را دریافت خواهند کرد.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی درباره طرح ارتقای سلامت قضایی و اداری در دستگاه قضایی ادامه یافت.

انتهای پیام/

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 187 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 21:22

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المیادین، ملت بحرین در اعتراض به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم در منطقه الدراز واقع در غرب منامه پایتخت این کشور تظاهرات گسترده ای بر پا کردند.

همچنین مساجد منطقه الدراز واقع در غرب منامه از ملت بحرین خواستند تا در مقابل منزل شیخ عیسی قاسم تجمع کنند.

این تجمع در اعتراض به اقدام مقامات بحرین در سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم مرجع تقلید شیعیان این کشور صورت می‌گیرد.

مقامات بحرین تابعیت شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته شیعه این کشور را لغو کردند.

در واکنش به این اقدام مقامات بحرینی، اقشار مختلف مردم این کشور خواستار برپایی تظاهرات اعتراض آمیز شدند.

بحرین از سال 2011 صحنه اعتراض‌های مسالمت آمیز مردم این کشور علیه خاندان حاکم است. معارضان بحرینی خواستار حق تعیین سرنوشت هستند.

خاندان حاکم در بحرین با استفاده از خشونت اعتراض مسالمت آمیز ملت این کشور را پاسخ داده است که تاکنون بیش از 150 بحرینی شهید و صدها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 205 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 20:19

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سوسن قهرمانی دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی به عنوان نماینده دانشگاه الزهرا(س) سخنانی را درباره موضوع زبان مطرح کرد.

این استاد دانشگاه، سی سال است زبان انگلیسی تدریس می‌کند و به گفته خود 60 سال به زبان انگلیسی سخن می‌گوید و پیش از آنکه زبان فارسی را یاد بگیرد، انگلیسی را آموخته بود. سوسن قهرمانی در نطق خود در محضر رهبر انقلاب نکاتی را درباره کارکرد زبان در انتقال فرهنگی الهی یا طاغوتی، زبان مقاومت و جایگاه زبان فارسی مطرح کرد.

این سخنان مورد اقبال رهبر انقلاب قرار گرفت. ایشان پس از اتمام نطق سوسن قهرمانی، از مسئولان کشور و به خصوص وزیر آموزش و پرورش درخواست کردند به نکات مطرح شده در سخنان این استاد دانشگاه توجه شود.

دکتر قهرمانی در این نطق خود با اشاره به اینکه همه می‌دانید غاصبان بی‌رحم سرزمین فلسطین مانع رسیدن آب به باغات زیتون و بادام فلسطینیان می‌شوند، اظهار داشت: برای کشاورزان و باغبانان فلسطینی حفظ کشاورزی و باغداری در زمین‌های آباء و اجدادی‌شان علاوه بر امرار معاش، نماد مقاومت در برابر ظلم غاصبان است. برای مقابله با کم‌آبی تحمیلی، ایشان به راه مؤثری که از پدران‌شان آموخته‌اند عمل می‌کنند، درختان میوه خود را بر درختان بادام تلخ که ریشه‌هایی بسیار عمیق و مقاوم دارند پیوند می‌زنند.

وی افزود: بادام تلخ در مواقع خشکسالی از انواع دیگر درختان مقاوم‌تر است. در‌ مقابل آفات هم مقاوم‌تر است. توجه به ریشه‌ها، راز موفقیت باغبانان فلسطینی است، اما بسیاری از محققان و علمای روزگار ما متخصص شاخ و برگ‌ها هستند و از ریشه‌ها غالباً غافل‌اند. مدام در بسط شاخ و برگ علوم می‌کوشند بدون اینکه از حال و روز ریشه‌های آنها خبر داشته باشند و همین روحیه، معرفت ایشان و نتایج آن‌را در برابر سختی‌ها و آفات آسیب‌پذیر می‌کند.

استاد دانشگاه الزهرا افزود: مسئله زبان یکی از دغدغه‌های بسیار مهم و مستمر ما در ایران بوده است. طی سالیان طولانیِ مراوده و همکاری با دوستان عالم‌مان در مالزی و اندونزی، هند و پاکستان، اوگاندا، استرالیا و نیوزلند، ترکیه، لبنان و فلسطین و آفریقای‌جنوبی دیده‌ایم که مقاومت در برابر انواع حربه‌های زبانی برای سلطه و استکبار، چالش مشترک همه ماست. توفیقِ در این رویارویی نیازمند عبور از روایت‌های رایج و بدیهیِ ظاهراً علمی و تلاش برای فهمی ریشه‌ای و نو از نعمتِ الهیِ زبان است.

قهرمانی با اشاره به مثالی در این زمینه گفت: همان‌طور که غذای سالم نتیجه کشاورزی و طبیعتی پاک است، علم و معرفتِ صواب و پاک هم وابسته به زبانی سالم و درست است. محقق و عالم، افکار و نظریات خود را با مواد اولیه‌ای که زبان در اختیار او می‌گذارد تهیه می‌کند و با دیگران در‌میان می‌گذارد. اگر طبیعت، آلوده باشد و کشاورزی هم ناسالم و مریض، تهیه غذای سالم غیر‌ممکن است. نتایج حرف و کار محقق و عالمی هم که در محیط زبانی آلوده و ناسالم فکر و فعالیت می‌کند، نمی‌تواند از آفات و امراض به‌دور باشد.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که بذرهای دستکاری شده و تراریخته داریم، کلمات دستکاری شده و تراریخته هم داریم. همان‌قدر که سموم و کودهای مصنوعی و شیمیایی میوه‌هایی ظاهراً زیبا و درشت، اما باطناً مضر و بی‌مزه و بی‌فایده به‌بار می‌آورند، مفاهیم و سنت‌هایِ زبانی مصنوعی و شیمیایی هم معرفتی مسموم و توخالی تولید می‌کنند.

استاد دانشگاه الزهرا تصریح کرد: به‌ نظر می‌رسد طبیعتِ زبانیِ پاک و بی‌انتهایی که مواد اولیه علم و معرفتِ حَقّه مطلوب ما را فراهم می‌کند، زبان وحی الهی است. زبان ناب قرآن که اهل بیت عصمت و طهارت ـ علیهم السلام ـ حامل آن بوده‌اند، همچون آبِ زندگی‌ساز، اما غالباً نامرئیِ‌ قنات، در آبادی‌هایِ فکری و علمیِ مسلمین جاری شده است و به آنها حیات بخشیده است. خودِ زبان عربی، فارسی، اردو، ترکی، مالایی و باقی زبان‌های مسلمانان هر کدام به نوبه خود گنجینه‌ای از حکمت و معرفت‌اند، چون آب حیات قرآن در آنها جاری شده است. پس در باب زبان، نقطه تقابل اصلی و نهایی، میان زبان قرآنی و زبان طاغوتی است.

وی یادآور شد: تنوع قومی و جغرافیایی زبان‌ها باید ذیل این تقسیم‌بندی و تقابل جهانی و ریشه‌ای دیده شود. با دیدن تقابل جهانیِ جبهه زبان قرآنی و جبهه زبان طاغوتی می‌توان برنامه‌هایِ استکباری در بسط زبان انگلیسی در جهان و ایران را عمیقاً فهمید و درد را از ریشه درمان کرد. تأسیس و اداره نهادها و برنامه‌های جهانی آموزش زبان انگلیسی پس از جنگ جهانی دوم که به‌ صورت مستقیم توسط وزارت امور‌خارجه دولت آمریکا و دیگر نهادهای سیاسی این کشور انجام می‌شود، نشانه‌ای از گستردگی و پیچیدگی تقابل جبهه‌هاست. تنها با عبور از ظواهر رایج است که می‌توان با زبان طاغوت مبارزه کرد.

قهرمانی با اشاره به اینکه باید معنای زبان را در نظام فکری خود به‌درستی بشناسیم و متکی بر‌ این شناخت با حکمت و درایت دست به اقدامات عملی بزنیم، گفت: اگر باطن زبان ما الهی باشد، همین زبان انگلیسی هم در خدمت اعتلای کلمه حق و معارف اسلام قرار می‌گیرد و اگر خدای نکرده مراقب نباشیم و به بیگانگان اجازه دهیم حتی در آموزش زبان فارسی، این حِصن و بنیانِ مرصوص فکر و تاریخ و جامعه ما، دخالت و نفوذ کنند، آنگاه فارسیِ مُستَحیل در فرهنگ استکباری هم می‌تواند تأمین کننده منافع مستکبرین باشد. عشق ما به گنج عظیم الهیِ نهفته در فارسی است که ما را به صیانت از آن وا می‌دارد تا هم میراثی که در‌ این زبان برای ما به امانت گذاشته شده را حفظ کنیم و هم نقش فارسی در حفظ پایه‌های صلابت و سلامت جوامع‌مان را همچنان زنده و مؤثر نگاه داریم.

وی ادامه داد: معنایی از زبان که ذکرش رفت آن را تبدیل به یکی از گذرگاه‌های حتمی و اصلی تحول علوم می‌کند. تحول در زبان، ریشه‌های تحول علوم را عمیق و محکم می‌کند و تشتت و پریشانی ظاهری موجود را که به‌نظر می‌رسد یک مانع مهم در برابر پیشرفت مباحثات و اقدامات تحولی است، به سمت همزبانی و همدلی سوق می‌دهد. چندین سال است که همراه با جمع منسجمی از علمای ملت‌های مستضعف در راه تحول علوم تلاش می‌کنیم. ورای جریان‌ها و گفتمان‌های غالب علمی که دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و انتشارات مطرح اروپایی و آمریکایی در جهان به‌ وجود می‌آورند، عالمان صدیق، فهیم و نورانی‌ای در گوشه و کنار عالم هستند که از شهرت فراری‌اند و از ظواهر علمی برکنار، اما فهمی عمیق از بواطن نیروهایی دارند که سعی در اداره جریان علوم و تعلیمات در جهان امروز دارند،ایشان پایه اصلی شخصیت علمی و کارهای تحقیقی‌شان را در محیط‌های منزویِ مؤسسات بزرگ و پرآوازه آموزشی قرار نداده‌اند. همیشه در میان مردم بوده‌اند، به علم‌شان عمل کرده‌اند و علم‌شان شفابخش دردهای مردم‌شان بوده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تحول علوم و به‌ خصوص تحول در علوم انسانی، نیازمند استقامت است و زبان قرآن و عترت همچون نوری است که با روشن کردن لغزشگاه‌ها و پیچیدگی‌های بازار علم در جهان امروز، استقامت در مسیر حق را میسر می‌کند. یکی از دوستان فلسطینی ما، بعد از انتفاضه اول مقاله‌ای با عنوان "مرغ فلسطینی و مرغ اسرائیلی" نوشته است. مرغ اسرائیلی، محصول مرغداری صنعتی است که بیرون از محیط ثابت آن در غذا و دما و نور و دارو، توانایی ادامه حیات ندارد اما مرغ فلسطینی که محل زندگی‌اش میان باغات و کوچه و خیابان‌هاست، غذایش انواع چیزهایی است که اهالی آنها می‌خورند و روزهای گرم و سرد و امراض گوناگون مانع ادامه حیات او نیستند.

قهرمانی در همین زمینه تاکید کرد: نظام علمی و آموزشی استعماری، متخصصینی تربیت می‌کند که همانند مرغ اسرائیلی‌اند و بیرون از حیطه معنوی و مادیِ مَألوفِشان از کار و زندگی می‌افتند، اما نظام تعلیمیِ الهی انسان‌هایی تربیت می‌کند که حیات‌شان با استقامت‌شان یکی است و بهجت و نشاط‌شان در بودن میان مردم و رسیدگی به مسائل ایشان است. زبان قرآن و عترت، ستونِ فقرات این نظامِ علمی و تعلیمیِ الهی است.

وی با اشاره از حدیثی از امام علی(ع) گفت: این جمله حضرت امام علی(ع): «قیمه کل امرئ ما یحسنه» که سید رضی در نهج البلاغه در وصف آن می‌گوید: «واین کلمه‌ای است که آن را بها نتوان گذارد و حکمتی همسنگ آن نمی‌توان یافت و هیچ کلمه‌ای را همتای آن نتوان نهاد». فهم عمق و وسعت این حکمت علوی و عمل به آن می‌تواند اساس نظامات علمی و تعلیمی ما را متحول کند و ما را از نظام آموزشی وارداتی که بر‌اساس حرص، سلطه و عددزدگی و فن باوری بنا شده است نجات دهد.

*زبان بستر حیاتِ فکری و معنوی انسان است

استاد دانشگاه الزهرا تصریح کرد: چه در تحقیق و چه در تعلیم، در دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها، آنچه همیشه انجام داده‌ایم و به‌ صورتی خودجوش و جمعی بوده، چندی است ذیل عنوان «زبان مقاومت» به دوستان‌مان معرفی می‌کنیم. زبان مقاومت یعنی همان‌طور که زمین، محمل خدادادِ زندگیِ دنیویِ بنی‌آدم است و باید با مقاومت ما مستضعفین از ظلم و نفاق مستکبرین پاک شود، زبان هم بستر حیاتِ فکری و معنوی انسان است که حفظ سلامت و نورانیت آن، با مقاومت و ایستادگی، وظیفه الهی ماست. زبان مقاومت تلاش برای احیای زبان فطرت است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌ها و اقدامات بنده، همیشه ثمره همراهی‌های با صدق و صفای جوانان و دانشجویان بوده است، یادآور شد: شهادت می‌دهم که امروز، مثل همان سال‌های عزیز دفاع مقدس، دوستان جوان ما با عشقی عمیق به اعتلای اسلام و ایران، جهاد سخت و پیچیده تحول روحی و فکری برای پیشرفت در راه علم و تحقیق را بر خود واجب می‌دانند. یکی اهل دزفول است و مقاومت و ایثار و برای تهیه و تدوین کتاب یادگیری زبان انگلیسی در دامن مکتوبات و خاطرات شهدا و جانبازان و ایثارگران دفاع از زادگاهش و جبهه جهانی مستضعفین کار می‌کند. دیگری با مطالعه تفاسیر زیر نظر اهل فن، در کار فهم و تفسیر قرآن است و تحقیق درباره معلم قرآنی و در حاشیه‌ای آن ساختن و پرداختن کتابچه‌های آموزش زبان انگلیسی برای بچه‌های اهل قرآن.

قهرمانی تاکید کرد: چند نفری با بچه‌های دبیرستانی کار می‌کنند و مسیر اصلی کارشان یادگیری زبان انگلیسی است از طریق گفتگوهای شفاهی و مکتوب عمیق و مستمر درباره چالش‌های سبک زندگی بچه‌ها در مدرسه و خانه و جامعه، با محققین جوان سال‌ها با بچه‌های دبستانی و دبیرستانی در یادگیری فارسی و انگلیسی همراه بوده‌ایم. به دور از عادات منجمد و مصنوعی آموزشی و بدون پیرایه‌ها و واسطه‌های ساده‌سازی و ساده‌لوحی عصر، شاهنامه فردوسی و منطق الطیر عطار و مثنوی مولوی و گلستان سعدی به‌میان بچه‌ها آمده‌اند و ظرائف سواد و اخلاق را به ما و ایشان آموخته‌اند.

وی در پایان سخنان خود افزود: می‌توان گفت شاید وظیفه معلم حقیقی حرکت در مسیر وظایف انبیاست: هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَكِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ. معلم باید برای رشد خود و شاگردانش در هر سه جهت تلاش و مجاهدت کند و بداند و بفهمد که این همه باید ختم شود به اقامه قسط که هدف تمام انبیاء بوده است: لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ. معلم باید اعمال و اورادش، "کُلُّها وِرداً واحدا" باشد، یعنی معلمی، شغل نیست که چیزی جدای از زندگی معلم باشد.

این استاد دانشگاه الزهرا افزود: کتاب درس، متنی نیست که جدای از قلب و ایمان و عقیده او باشد. زندگی جاریِ میان معلم و شاگرد نباید گرفتار غل و زنجیرِ رشته و نمره و مدرک شود، باید غورِ جمعی، خالصانه و خردمندانه در اعماق دریای فطرت و معرفت باشد. به تعبیر دیگر، نظام علوم و تعلیمات ما، در محتوا و شکل، باید توحیدی باشد و این تعلیمِ توحیدی امری است که ما در طول سال‌های انقلاب در حضرت امام ـ رحمة‌الله علیه ـ و حضرتعالی دیده‌ایم و آموخته‌ایم که رهبریِ کشور و انقلاب و کثرتِ بی‌انتهای مشغله‌ها، شما را از معلمی در معنای حقیقی آن دور نکرده است، بلکه همراه و مُقوِّم آن بوده است.

انتهای پیام/

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 168 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 20:19

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، سرلشکر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتشار پستی در صفحه شخصی اینستاگرام خود با اشاره به حمایت آشکار آل سعود از گروههای تکفیری، شکست عربستان در عراق، سوریه و یمن را باعث سرافکندگی آنان دانست و از آنها خواست دست از جاهلیت برداشته و از بدنام کردن خود بپرهیزند.

متن این یادداشت در صفحه شخصی دکتر محسن رضایی در اینستاگرام به شرح ذیل است:

آقایان سلمان و بن سلمان و جبیر

در حالی که شما راه خانه خدا را بر حجاج ایرانی بستید...
در حالی که دو گروه تروریستی را با فرماندهی کنسولگری خود در اربیل، وارد مرزهای کردستان ایران کردید و همه آنها کشته شدند...
در حالی‌که به آشکاری از تروریستهای مستقر در فلوجه عراق حمایت کردید، فلوجه آزاد شد، چشم تکفیریها کور شد.
بیایید از شکست خودتان در یمن و عراق و سوریه درس بگیرید و از مسلمان‌کشی و کودک‌کشی دست بردارید
جاهلیت هیچ نتیجه‌ای جز بدنامی برای شما ندارد.

انتهای پیام/

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 170 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 20:19

یحیی کمالی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به جلسه امروز این کمیسیون، گفت: در جلسه امروز کمیسیون قضایی مجلس، اللهیار ملکشاهی با رأی اکثریت اعضا رئیس کمیسیون قضایی مجلس شد.

وی افزود: در بخش دیگری از این جلسه، محمد کاظمی و بنده به عنوان نواب اول و دوم کمیسیون قضایی مجلس انتخاب شدیم.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: در جلسه امروز این کمیسیون، حسین رضازاده و جلیل رحیمی جهان‌آبادی به عنوان دبیران اول و دوم کمیسیون  انتخاب شدند.

کمالی در پایان خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از جلسه امروز کمیسیون قضایی مجلس، حسن نوروزی با رأی اکثریت اعضای کمیسیون، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شد.

اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به شرح زیر است:

محمد دهقانی، اللهیار ملکشاهی، روح‌الله حضرت‌پورطلاتپه، بهمن طاهرخانی، علی بختیار، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، ژرژیک آبرامیان، محمدجواد فتحی، محمدعلی پورمختار،  یحیی کمالی‌پور، محمد کاظمی،  حسین رضازاده، حسن نوروزی

انتهای پیام/35

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 149 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:03

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج،به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری البرز، اسحاق جهانگیری امروز در بازدید طرح آزادراه تهران ــ شمال که با همراهی سیدحمید طهائی استاندار البرز، سید حسین هاشمی استاندار تهران و وزیر راه و شهرسازی انجام گرفت، اظهار داشت: بزرگترین دستاورد این طرح نمایش توان مهندسی کشور است زیرا این بخش نشان داد می‌تواند با کیفیتی مناسب و قابل قبول در سطح بین‌المللی کارهای مهمی انجام دهد.

وی با اشاره به حضور هفت پیمانکار بزرگ داخلی در این طرح و کاسته شدن از سهم شرکت‌های خارجی گفت: خوشبختانه هیچ کمبودی در توان مدیریتی و مهندسی پیمانکاران داخلی وجود ندارد و آن چیزی که اجرای طرح‌های این‌چنینی را به تعویق می‌اندازد محدودیت‌ها و مسائل مالی است.

وی با تأکید بر اینکه نظام بانکی و مالی کشور باید خود را برای تأمین مالی طرح‌های بزرگ این‌چنینی تجهیز کند، ادامه داد: وجود وقت در این بخش باعث شده که برای اجرای طرح‌های زیربنایی نیازمند فاینانس و حضور شرکت‌های خارجی باشیم به‌طوری که نیاز مالی اتمام آزادراه تهران ــ شمال 8هزار میلیارد تومان است و در بودجه کشور تنها 20 میلیارد تومان در سال جاری به آن اختصاص یافته که به طنز شباهت دارد.

معاون اول رییس جمهور افزود: توان بودجه‌ای کشور به‌اندازه‌ای نیست که بتوان مشکل طرح‌های بزرگ را برطرف کرد و نیاز به ابتکارات جدید مالی و بانکی است و لازم است صاحب‌نظران اقتصادی در این خصوص راهکار ارائه دهند.

جهانگیری با بیان اینکه 70 تا 80 درصد کالاهایی که از خارج از کشور وارد می‌شود قابل تولید در داخل کشور است، گفت: این مهم در صورتی محقق خواهد شد که تأمین مالی طرح‌های بزرگ در داخل انجام شود.

وی با اشاره به توانمندی بازار سرمایه و وجود نقدینگی در دست مردم گفت: سال گذشته وزارت نفت توانست ظرف یک ساعت 5هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در بازار سرمایه را بفروشد و ظرفیت‌های این‌چنینی در بازار بورس و جامعه وجود دارد که باید در کارهای تولیدی و زیربنایی کشور هزینه شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به پیشرفت فیزیکی خوب طرح آزادراه تهران ــ شمال گفت: باید شرایط را فراهم کنیم تا مردم، دانشگاهیان و مسئولین بتوانند در دوران ساخت از این توان مهندسی و فنی داخلی بازدید کنند زیرا انجام چنین طرح‌هایی فقط جاده نیست و چندین تونل، پل و کارهای زیربنایی در حال انجام است.

جهانگیری ادامه داد: باید شرایط را فراهم کنیم تا حتی خارجی‌های طرف قرارداد کشور نیز که به ایران می‌آیند از این طرح بازدید کنند زیرا چنین طرح‌هایی بیانگر توانمندی‌های ایران است و می‌تواند بستر را برای صدور خدمات فنی و مهندسی، اشتغالزایی و ارزآوری فراهم کند.

معاون اول رییس جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه این بازدید سومین حضورش در این طرح از ابتدای دولت یازدهم است گفت: بار اول که در این محل حاضر شدم گفتم که نباید طرح آزادراه تهران ــ شمال به نماد ناکارآمدی جمهوری اسلامی مبدل شود، مردم امیدوارند که چنین طرح‌هایی خیلی زود تکمیل شود و باید به‌عنوان طرحی اولویت‌دار در دستور کار قرار گیرد.

جهانگیری با بیان اینکه ترافیک‌های چندساعته برای سفر به شمال کشور باعث اتلاف زمان و انرژی شده و خاطره‌ای تلخ در یاد مردم به جای گذاشته است، گفت: خوشبختانه در دو سه سال اخیر اراده جدی میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی شکل گرفته تا طرح آزادراه تهران ــ شمال در مدت زمانی معقول به اتمام برسد.

وی افزود: هرکس که مقداری به مسائل فنی و اجرایی طرح‌های بزرگ سروکار داشته باشد با حضور چند باره در این طرح متوجه تغییرات و انجام کار جدی می‌شود به همین دلیل پیشرفت فیزیکی طرح از ابتدای دولت یازدهم که 29 درصد بود به 59 درصد رسیده است.

معاون اول رییس جمهور در خاتمه ضمن عرض خسته نباشید به پیمانکاران، مهندسان و کارگران حاضر در طرح اظهار امیدواری کرد قطعه یک این آزادراه که قرار است تا بهار سال آینده راه‌اندازی شود با پشتکار و تلاش بیشتر متولیان طرح تا پایان امسال خاتمه یابد و مردم بتوانند در عید نوروز از این مسیر استفاده کنند.

انتهای پیام/*
 

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 187 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:03

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، در بخش اول پرونده ویژه "گامِ فضایی" به بیان آنچه که تاکنون در راستای هدف‌گذاری اعزام انسان به فضا تا پایان برنامه چشم انداز بیست سال (1404)، صورت گرفته بود، پرداختیم.

این گزارش با عنوان عبور از «"طراحی مفهومی" فضاپیمای سرنشین‌دار/ اولین فضانورد ایرانی کی به فضا می‌رود؟» منتشر شد و می توانید آن را اینجا بخوانید.

اما در بخش دوم، برای نخستین بار تصاویری از طرح گرافیکی از فضاپیما و راکت حامل فضاپیمای سرنشین‌دار ایرانی منتشر می‌شود. این فضاپیما قرار است که از زمان روشن‌شدن موتورهای راکت حامل، با طی 9 مرحله اصلی به فضا پرتاب شده و سالم به زمین بازگردانده شود.

پیشتر ماکاپ فضاپیمای سرنشین‌دار رونمایی شده بود و با پایان یافتن فاز تحقیقات، حالا راکت حامل نیز طراحی شده و گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری تسنیم، تصویر گرافیکی از طرح نهایی راکت و فضاپیمای سرنشین‌دار ایرانی را منتشر می‌کند. (راکت و فضاپیمای سرنشین‌دار هنوز به مرحله تولید و ساخت نرسیده‌اند)

اولین فضاپیمای سرنشین دار ایرانی قرار است که طبق برنامه‌ای که تاکنون برنامه‌ریزی شده، تا ارتفاق 175 کیلومتری از سطح زمین اوج گرفته و سپس با سطح زمین بازگردانده شود.

تاکنون بیشترین ارتفاعی که ماهواره‌برهای ایرانی موفق به حضور در آن ارتفاع و قراردادن ماهواره در مدار شده بود، ارتفاع 120 کیلومتری بوده و حتی آزمایش‌های اعزام موجود زنده (میمون) که در قالب پروژه کاوشگر پیشگام و کاوشگر پژوهش به فضا اعزام شده و زنده به زمین بازگردانده شدند نیز، در ارتفاع 120 کیلومتری بوده است.

با این حساب، اگر ایران موفق به اعزام انسان به فضا توسط این راکت و فضاپیما شود، نه تنها به موفقیت بزرگی در این حوزه دست یافته، بلکه موفقیت دیگری نیز در افزایش ارتفاع اعزام موجود زنده به فضا نیز دست یافته است.


نمای گرافیکی و کامل از راکت و فضاپیمای سرنشین‌دار ایران


فضاپیمای سرنشین‌دار در بخش فوقانی راکت حامل قرار دارد


ماکاپ فضاپیمای سرنشین‌دار بهمن ماه سال 93 رونمایی شده بود

در بخش سوم از پرونده گامِ فضایی، جزئیات و ویژگی‌های اولین فضاپیمای سرنشین‌دار ایرانی را برای نخستین بار منتشر خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 179 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:03

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای از خنثی‌سازی اقدام تروریست‌های تکفیری در تهران خبر داد.

متن اطلاعیه وزارت اطلاعات به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند:

با ادعیه مردم روزه‌دار و با عنایات خداوند، یکی از بزرگ‌ترین توطئه‌های تروریستی گروه‌های تکفیری وهابی در روزهای منتسب به حضرت خدیجه کبری(س) کشف و خنثی شد.

در طرح جنایتکارانه گروهک ضداسلامی تروریستی تکفیری، سلسله بمب‌گذاری‌هایی در نقاط متعددی در عمق کشور و مشخصاً برای مناسبت‌های پیش رو تدارک دیده شده بود که با توکل و توسل و فداکاری‌های سربازان گمنام امام زمان(عج) در تهران و چند استان دیگر، اقدامات شیطانی تروریست‌های تکفیری خنثی‌سازی شد، تروریست‌ها بازداشت شدند و تعداد بمب‌های آماده انفجار و مقادیر انبوهی مواد اولیه انفجاری کشف و ضبط گردید.

با توجه به ادامه داشتن تحقیقات میدانی در داخل و خارج از کشور و استمرار بازجویی از تروریست‌ها، اطلاعات تکمیلی به محض فراهم شدن شرایط حفاظتی به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.

سربازان گمنام امام زمان(عج) برای ادامه مسیر شدیداً نیازمند ادعیه مردم روزه‌دار به ویژه در لیالی قدر هستند.

انتهای پیام/

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 187 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 15:46

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با انتشار خبر مصاحبه ناصر آقامحمدی مدیرعامل شرکت پارس خودرو با وال استریت ژورنال مبنی بر مذاکره با رنوی فرانسه برای فروش کمتر از نیمی از سهام پارس خودرو به این شرکت، زمزمه فروش سهام پارس خودرو به رنوی فرانسه سر زبان‌ها افتاد.

اولین بار حسن روحانی در سال 92 و در سفر به اجلاس داووس اظهار داشت ایران می‌خواهد با ارائه پیشنهادهای جذاب، شرکت‌های خارجی را در مالکیت خودرو‌سازی‌های داخلی شریک کند . بعدها و در شهریورماه سال 93 نیز اخباری مبنی بر استراتژی گروه سایپا مبنی بر فروش پارس خودرو منتشر شد و گفته شد طبق مصوبه هیأت مدیره سایپا، این گروه قصد دارد در مرحله اول، 20% از سهام پارس خودرو را واگذار کند و در این راستا مذاکراتی با شرکت رنوی فرانسه داشته است.

بعدها برخی منابع آگاه در آستانه سفر روحانی به فرانسه مدعی شدند قرار است فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه شخصاً موضوع فروش سهام پارس خودرو به رنو را مطرح کند و از روحانی بخواهد تا این انتقال صورت گیرد، این در حالی است که سایپا به‌عنوان سهامدار پارس خودرو، علاقه‌مند بود در فاز اول فقط 20% سهام را واگذار کند.

این در حالی بود که پیمان کارگر نماینده رنو در ایران مهر94 اظهار داشت: خرید 20 درصد سهام پارس خودرو و باقی ماندن مدیریت این شرکت در دست دیگران منطقی نیست، بر همین اساس یا کل پارس خودرو را خریداری خواهیم کرد یا اینکه در خطوط تولید این شرکت سرمایه‌گذاری خواهیم کرد تا محصولات جدید رنو تولید شود.

و در نهایت همین چند روز پیش نماینده رنو در ایران صراحتاً اعلام کرد: ما هنوز هم پارس‌خودرو را می‌خواهیم. رنو در هر صورت پارس‌خودرو را رها نخواهد کرد و چه آن را بخرد و چه نخرد، تولید را در این شرکت ادامه می‌دهد.

رنو به‌سراغ کارخانه بن‌رو رفت

حال رنو که به حضور مستقل در ایران علاقه‌مند است به‌سراغ کارخانه بن‌رو رفته است. صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت قبل از امضای قرارداد ایران‌خودرو و پژو اعلام کرده بود: در قالب شراکت و جوینت ونچر میان سایپا و رنو، یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت (سایپا)، شامل پارس‌خودرو یا بن‌رو، در اختیار خودروساز فرانسوی قرار خواهد گرفت. کارخانه بن‌رو در ساوه قرار داشته که ابتدا توسط بخش خصوصی و با هدف مونتاژ خودروهای فیات تأسیس شد ولی بعدها توسط سایپا تصاحب شد.

کارگر نماینده رنوپارس 3 هفته پیش از انعقاد یادداشت تفاهم با سایپا پرده برداشت و اعلام کرد سایپا موافقت اولیه خود برای واگذاری 60% تا 80% از سهام سایت تولید خودرو در بن‌رو را اعلام کرده است. وی همچنین گفت: در حال مذاکره با سایپا برای خرید بخشی از کارخانه مگاموتور هستیم تا خودمان مستقیماً موتورهای مورد نیاز خودروها را تولید کنیم.

*واگذاری نیمی از سهام سایپاکاشان به سیتروئن

سایپایی‌ها 4 کارخانه تولید سواری (سایپا مرکزی، پارس خودرو، سایپاکاشان و بن‌رو) در ایران دارند. سایپاکاشان نوسازترین و مدرن‌ترین کارخانه خودرو در ایران است. این کارخانه که در سال 1389 افتتاح شده است ظرفیت تولید 150هزار دستگاه خودرو را در سال دارد. سایپا که قصد واگذاری بن‌رو به رنو را دارد، سایپاکاشان را برای سیتروئن، خودروساز زیرمجموعه پژو درنظر گرفته است.

بر این اساس یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک 50ــ50 بین سایپا و سیتروئن شکل می‌گیرد که آورده سایپا در این شراکت کارخانه سایپا کاشان خواهد بود. در واقع شرکت سیتروئن با آوردن نقشه‌های طراحی و به‌اصطلاح "دانش فنی" و مختصری سرمایه گذاری در اصلاح خط تولید مالک نیمی از کارخانه بزرگ سایپا در کاشان خواهد شد.

سیتروئن که تمامی خودروهای آن روی پلت‌فرم پژو است قصد دارد با تصاحب سایپاکاشان، این سایت را به پایگاه دائمی تولید سیتروئن در ایران تبدیل کند، به این ترتیب گروه پژو ــ سیتروئن با دو بازوی ایران‌خودرو و سایپا، بازار خودروی ایران را مدیریت خواهد کرد.

*اشتهای بی‌پایان رنو: ایران خودرو هم برای شراکت کارخانه بیاورد

نکته جالب این‌جاست که اشتهای سیری‌ناپذیر رنو برای تصاحب کارخانه‌‌های ایرانی، شامل کارخانه‌های ایران‌خودرو هم شده است. نماینده رنو در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد در پاسخ به سؤالی پیرامون مذاکرات رنو و ایران‌خودرو عنوان داشت: "حرف ما با ایران خودرو این است که اگر یکی از کارخانه‌های خود را به‌عنوان «آورده شراکت» وسط بگذارد، ما نیز سرمایه بیشتری برای تولید محصولات جدید در این شرکت لحاظ خواهیم کرد".

* 70درصد از سبد تولید ایران‌خودرو با برند پژو

هم‌اکنون که هیچ‌یک از قراردادهای خودرویی با فرانسوی‌ها به مرحله اجرا نرسیده است، 70% از تولید ایران‌خودرو با برند پژو فرانسه انجام می‌شود، در واقع غیر از کارخانه‌‌ای که قرار است محصولات جدید پژو در ایران را تولید کند، بقیه کارخانه‌های ایران‌خودرو هم به مونتاژ خودروهای فرانسوی مشغول خواهند بود، موضوعی که در مورد سایپا نیز صدق می‌کند.

در مجموع به نظر می‌رسد خودروسازان ایرانی بی‌سروصدا در حال تبدیل به خودروسازان فرانسوی هستند. هرچند طی سال‌های گذشته سهم عمده تولیدات خودرو در ایران به تولیدات خودروهای فرانسوی اختصاص داشت ولی در حال حاضر مالکیت کارخانه‌ها نیز در حال انتقال به آنان است تا فرانسوی‌ها بازار خودروی ایران را در درازمدت و به‌شکل تضمینی در اختیار خود ببینند.

انتهای پیام/*

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 176 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:45

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه پس از بازدید از طرح آزاد راه تهران ـ شمال گفت:  پیمانکاران و مهندسان ایرانی می توانند با حضور در کشورهای مختلف نقش برجسته ای در صدور خدمات فنی و مهندسی داشته باشند و بزرگترین دستاورد این طرح نمایش توان مهندسی کشور است زیرا این بخش نشان داد می تواند با کیفیتی مناسب و قابل قبول در سطح بین المللی کارهای مهمی انجام دهد.

وی با اشاره به حضور هفت پیمانکار بزرگ داخلی در این طرح و کاسته شدن از سهم شرکت های خارجی اظهار داشت: خوشبختانه هیچ کمبودی در توان مدیریتی و مهندسی پیمانکاران داخلی وجود ندارد و آن چیزی که اجرای این چنین طرح ها را به تعویق می اندازد محدودیت ها و مسائل مالی است.

وی با تاکید براینکه نظام بانکی و مالی کشور باید خود را برای تامین مالی طرح های بزرگ تجهیز کند ، گفت : وجود وقت در این بخش باعث شده است که برای اجرای طرح های زیربنایی نیازمند فاینانس و حضور شرکت های خارجی باشیم به طوری که نیاز مالی اتمام آزادراه تهران ـ شمال 8 هزار میلیارد تومان است و در بودجه کشور تنها 20 میلیارد تومان در سال جاری به آن اختصاص یافته است که به طنز شباهت دارد.

معاون اول رییس جمهور افزود: توان بودجه ای کشور به اندازه ای نیست که بتوان مشکل طرح های بزرگ را برطرف کرد و نیاز به ابتکارات جدید مالی و بانکی است و لازم است صاحبنظران اقتصادی در این خصوص راهکار ارائه دهند.

جهانگیری با بیان اینکه 70 تا 80 درصد کالاهایی که از خارج از کشور وارد می شود قابل تولید در داخل کشور است ، گفت: این مهم در صورتی محقق خواهد شد که تامین مالی طرح های بزرگ در داخل انجام شود.

وی با اشاره به توانمندی بازار سرمایه و وجود نقدینگی در دست مردم گفت: سال گذشته وزارت نفت توانست در یک ساعت 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در بازارسرمایه را بفروشد و ظرفیت هایی اینچنینی در بازار بورس و جامعه وجود دارد که باید بیاید و در کارهای تولیدی و زیربنایی کشور هزینه شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به پیشرفت فیزیکی خوب طرح آزاد راه تهران ـ شمال گفت: باید شرایط را فراهم کنیم تا مردم، دانشگاهیان و مسئولان بتوانند در دوران ساخت از این توان مهندسی و فنی داخلی بازدید کنند زیرا انجام چنین طرح هایی فقط جاده نیست و چندین تونل، پل و کارهای زیربنایی در حال انجام است.

جهانگیری ادامه داد: باید شرایط را فراهم کنیم تا حتی خارجی های طرف قرارداد کشور نیز که به ایران می آیند از این طرح بازدید کنند زیرا چنین طرح هایی بیانگر توانمندی های ایران است و می تواند بستر را برای صدور خدمات فنی و مهندسی، اشتغالزایی و ارز آوری فراهم کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه این بازدید سومین حضورش در این طرح از ابتدای دولت یازدهم است ، گفت : بار اول که در این محل حاضر شدم گفتم که نباید طرح آزاد راه تهران ـ شمال به نماد ناکارآمدی جمهوری اسلامی مبدل شود مردم امیدوارند که چنین طرح هایی خیلی زود تکمیل شود و باید به عنوان طرحی اولویت دار در دستور کار قرار گیرد.

جهانگیری با بیان اینکه ترافیک های چند ساعته برای سفر به شمال کشور باعث اتلاف زمان و انرژی شده و خاطره ای تلخ در یاد مردم بر جای گذاشته است ، گفت : خوشبختانه در دو سه سال اخیر اراده جدی میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی شکل گرفته تا طرح آزاد راه تهران ـ شمال در مدت زمانی معقول به اتمام برسد.

وی افزود: هرکس که مقداری به مسائل فنی و اجرایی طرح های بزرگ سروکار داشته باشد با حضور چند باره در این طرح متوجه تغییرات و انجام کار جدی می شود به همین دلیل پیشرفت فیزیکی طرح از ابتدای دولت یازدهم که 29 درصد بود به 59 درصد رسیده است.

معاون اول رییس جمهور در خاتمه ضمن عرض خسته نباشی به پیمانکاران، مهندسان و کارگران حاضر در طرح اظهار امیدواری کرد قطعه 1 این آزاد راه که قرار است تا بهار سال آینده راه اندازی شود با پشتکار و تلاش بیشتر متولیان طرح تا پایان امسال خاتمه یابد و مردم بتوانند در عید نوروز از این مسیر استفاده کنند.

انتهای پیام//

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 180 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:45

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، مونا رحیم‌بصیری و فاطمه کریمی: دیوان محاسبات کشور مؤسسه‌ای دولتی است که در امور مالی و اداری مستقل است و به‌ عنوان بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی عمل می‌کند.

این دیوان به تمامی حساب‌های وزارتخانه‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌هایی که به‌ نحوی از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند، رسیدگی یا حسابرسی می‌کند که هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد.

دیوان محاسبات کشور متشکل از دادسرا و هیئت‌های مستشاری است که دادستان آن با رأی مستقیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شود.

بهارستان‌نشینان 17 مهرماه 92 فیاض شجاعی را به عنوان دادستان جدید دیوان محاسبات انتخاب کردند.

وی متولد سال 1348 در شهرستان میانه است که کارشناسی حقوق را از دانشگاه تهران و فوق‌لیسانس حقوق قضا و جرم‌شناسی را از دانشکده تربیت معلم کسب کرده است. شجاعی حدود 20 سال دادیاری دیوان محاسبات، ریاست شعبه، معاونت و پس از آن سرپرستی دادسرای دیوان محاسبات را به‌ عهده داشت.

متن زیر بخش دوم مصاحبه خبرگزاری تسنیم با دادستان دیوان محاسبات است که در ادامه می‌خوانید.

* تسنیم: بحث موسوم به حقو‌ق‌های نامتعارف و نجومی بحثی است که بازتاب‌های زیادی در رسانه‌ها داشته و اظهارنظرهای مختلفی در اینباره مطرح شد. برخی معتقدند این تخلف به دلیل خلأ قانونی است و بعضی‌ها می‌گویند، خود قانون چنین اجازه‌ای داده است. در باره این موضوع و اقدامات دیوان محاسبات توضیحی بفرمایید.

- شجاعی: قبل از اینکه وارد بحث پرداخت‌های موسوم به نجومی شوم که در رسانه‌ها خیلی به آن پرداخته شد، بپردازم؛ یک گلایه ضمنی از رسانه‌ها داشته باشم و آن اینکه درست است تعیین تیتر رسانه با خبرنگار هست ولی قاعدتاً باید این تیتر یک سازگاری و هماهنگی با متنی که خود مصاحبه شونده داشته باشد. احساس می‌کنم در این مصاحبه‌هایی که اخیرا منعکس شد این هماهنگی نبود.

** رسیدگی به تخلفات در پرداخت‌هایی پرسنلی همواره در دستورکار دیوان محاسبات بود

اینگونه نیست که دیوان محاسبات بعد از ورود رسانه‌ها به این موضوع پرداخته باشد بلکه به صورت عمومی تمامی گزارشاتی که به دادسرای دیوان از واحدهای فنی و حسابرسی و یا از هر واحد دیگری مثل بازرسی کل و ذی‌حسابی‌ها و هر مرجع دیگر به دادستانی دیوان محاسبات ارجاع می‌شود، یکی از موضوعات پرداخت‌های پرسنلی است که در لابه لای همه گزارشات در سنوات گذشته، در آن قسمتی که پرداخت‌های پرسنلی مغایر با آن بوده و یا منطبق با قانون نبوده، در لابه لای گزارشات به ما واصل می‌شد و ما هم مثل بقیه محورهای گزارش واصله به آنها هم رسیدگی می‌کردیم و اگر به این مطلب می‌رسیدیم که این پرداخت‌ها و حقوق‌های پرسنلی مبنا و وجاهت قانونی ندارد، قطعاً نسبت به آنها ادعانامه صادر می‌شد و منجر به محکومیت و نهایتاً استیفای حقوق دولت و استیفای مازاد پرداختی می‌شد.

* تسنیم: پس این موضوع سابقه داشته است.

- شجاعی: بله. عرض کردم که یکی از بحث‌های مورد رسیدگی دیوان محاسبات بحث پرداختی‌ها است که پرداختی‌های پرسنلی نیز از این امر مستثنی نیست. این نیست که مثلاً دیروز یا پریروز و یا اخیراً به این موضوع پرداخته باشیم و همواره در لابلای تمام رسیدگی‌هایمان به این مسئله نیز پرداخته‌ایم.

** گزارش دیوان محاسبات از حقوق‌های نجومی این هفته به مجلس ارائه می‌شود

منتها اخیراً این موضوع مقداری خاص شده و حسب خاص شدن این موضوع و منتشر شدن بعضی از فیش‌های حقوقی که معلوم نیست چقدر صحت و مبنای قانونی دارد، دیوان محاسبات هم به جهت مأموریت ویژه‌ای که ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به دیوان محول کردند، رسیدگی به این موضوع را در اولویت بررسی‌های خود قرار داد. رئیس دیوان محاسبات از طریق حسابرسان و واحدهای فنی این موضوع را بررسی و جمع بندی کردند. در حال حاضر نیز گزارش جامعی آماده شد که احتمالا این هفته به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد که حسب صلاحدید خودشان این گزارش را منتشر می‌کنند یا نمی‌کنند و آن یک بحث دیگری است.

همچنین از آنجا که این مسئله حساسیت ایجاد کرد و افکار عمومی از این قضیه مشوش و نگران شده است، بنده نیز به استناد ماده 21 قانون دیوان محاسبات کشوری که مقرر می‌دارد "دادستان دیوان محاسبات کشور به عنوان حافظ بیت‌المال می‌تواند در هر موضوعی که تشخیص دهد، رأسا نسبت به موضوع ورود پیدا کرده و یا این را به یکی از دادیارانش محول کند" لذا براین اساس برای رسیدگی به موضوع پرداخت‌های این چنینی، به یکی از دادیارانمان ماموریت ویژه‌ای دادیم و گفتیم برای مدت 10 روز، بقیه کارها در اولویت بعدی قرار گیرد و این موضوعات را در تمام دستگاه‌ها، شرکت‌ها، بیمه‌ها و هر جایی که این شائبه هست که چنین پرداخت‌هایی، ممکن است وجود داشته باشد، اینها را اولاً جمع‌آوری کرده و در ثانی بررسی شود که کدامشان مبنای قانونی دارند و کدامشان مبنای قانونی ندارند.

آنهایی که مبنای قانونی ندارند، قطعاً نسبت به آنها دادخواست صادر می‌شود و جهت استرداد آنها به خزانه بیت‌المال و دولت اقدام می‌کنیم ولی یک بخش از این پرداختی‌ها، مبنای قانونی دارد که قبلا هم عرض کردم، بعضی‌هایشان مبنای قانونی دارند ولی یک مقدار غیرمتعارف هستند که برای آنها نیز باید به سمت و سویی برویم که این مبانی قانونی اصلاح شود تا بتوانیم پرداختی‌ها را به حدی کنترل کرده تا از حد متعارفش خارج نباشد.

این اقدامی است که پیش رو داریم و در این راستا ما کار خواهیم کرد. منتها در مورد این مطلبی که می‌فرمایید "چنین پرداختی‌هایی با چه مجوزی قانونی‌ بوده است" باید بگویم، برخی رسانه‌ها تیتر زدند که مجوز این پرداخت‌ها در سال 93 صادر شده است. به خصوص بعضی از رسانه‌های شاید مخالف دولت هم یک مقدار بیشتر به این موضوع پرداختند. من مطمئنم که رسانه‌ها، دستگاه‌های نظارتی، مردم و دولت دنبال این هستند که حقیقت چه بوده است.

** اگر حقوق‌های نامتعارف مبنای قانونی داشته باشد، قوانین باید بازنگری شوند

من بعید می‌دانم، کسی پیدا شود که وقتی به این جمع بندی رسید که این پرداخت‌ها مبنای قانونی ندارد، باز هم از آن دفاع کند. ولی اگر به این رسیدیم که این پرداخت‌ها مبنای قانونی دارد، قطعاً کسی مرتکب تخلف نشده بلکه قانون را اینجا باید یک بازنگری داشته باشیم که این پرداختی‌ها متناسب با عرف جامعه صورت گیرد. البته این هم به این معنی نیست که پرداخت‌ها را یکسان کنیم چراکه این امر نشدنی است. مگر می‌شود تمام پرسنل، تمام مدیریت‌ها و تمام مشاغل از یک حقوق و مزایای یکسان برخوردار باشند. این شدنی نیست چون مأموریت‌ها و حساسیت‌ها و اهمیت کارهایی که به هر کسی محول می‌شود، متفاوت است و به طبع آن قطعاً پرداختی‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

* تسنیم:فرمودید که نمی‌شود، پرداختی یکسان باشد. در قانون مدیریت خدمات کشوری یک ضریب‌هایی مشخص شده که حقوق و دستمزدها براساس آن مشخص باشد اما سؤال اینجاست که چرا در برنامه پنجم حقوق فوق‌العاده‌‌ای برای برخی افراد مشخص شد و آن افراد مستثنی شدند. مگر قانون مدیریت خدمات کشوری کامل نبود؟ به هر حال آن قانون باعث می‌شد که همه در یک سطح حقوق نگیرند و با توجه به جایگاه‌ها این حقوق‌ها متفاوت باشد. اما اینکه چرا یک عده مستثنی شدند و قانون برایشان گذاشته شد، این یک مقدار شائبه است.

- شجاعی: این نیاز به توضیح به این صورت دارد که اولاً در قانون مدیریت خدمات کشوری یک سری دستگاه‌ها به موجب خود این قانون، مستثنی شدند. شاید عرض کردم متأثر از همان بحث باشد که مأموریت‌ها و حساسیت‌های کاری آن دستگاه‌های مستثنی شده، یک وضعیت خاصی داشته که خود قانونگذار را به این سمت و سو برده که اینها باید از قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی شوند. ماده 117 قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاه‌هایی که مستثنی شدند را دقیقاً بیان کرده است.

این استثنا هم به این معنی نیست که پرداختی‌هایشان هیچگونه حداکثری نداشته باشد بلکه اینها استثنا شدند. بعضی‌هایشان تابع قانون نظام هماهنگ پرداخت بودند. بعضی از آنها خودشان قوانین خاصی دارند، ولی قانون مدیریت خدمات کشوری برای هماهنگ‌سازی نه یکسان سازی، یک ماده قانونی دیگری را در همان قانون بیان کرده که ماده 74 است و می‌گوید "این حقوق‌ها منصرف از اینکه به موجب کدام قانون است، برای هماهنگ سازی باید در یک شورایی که در همان ماده 74 به آن پرداخته، مورد تأیید قرار بگیرد". به نظر من این بهترین راهی بود، برای هماهنگ‌سازی پرداخت‌ها تا بعضی از پرداخت‌ها این قدر غیرمتعارف نباشد.

** برخی دستگاه‌ها در پرداختی‌های خود از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی هستند

منتها راجع به سوال شما اگر بخواهم، این موضوع را یک مقدار بیشتر باز کنم، چون عمده ایراد از همین جا شروع شده است، باید بگویم، قانون‌گذار در قانون مدیریت خدمات کشوری دو دسته دستگاه قائل شد. برای یک سری از این دستگاه‌ها گفت مشمول این قانون و یک سری دیگر از دستگاه‌ها را از این قانون مستثنی کرد. ماده 117 این قانون می‌گوید دستگاه‌های مستثنی عبارتند از این تعداد و بقیه دستگاه‌هایی که استثنا نشده‌اند، مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری هستند.

قانون مدیریت خدمات کشوری، مبالغی که قابل پرداخت است چه به عنوان حقوق ثابت، چه به عنوان مزایای مستمر و چه به عنوان مزایای غیرمستمر در فصل دهم تبیین کرده البته برمبنای حقوق شغلی شاغلین و بر مبنای امتیاز، درصدی از این امتیاز را به عنوان مبانی پرداخت و مجوز پرداخت بیان کرده است.

لذا قضیه دستگاه‌هایی که مستثنی بودند، جداست، متنها عمده بحث‌ها از بیمه‌ها و بانک‌ها شروع شد. بیمه‌ها و بانک‌ها مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری هستند. یعنی جزو دستگاه‌های مستنثی شده نیستند بلکه جزو دستگاه‌های مشمول هستند. منتها مستحضرید که اجرایی شدن هر فصل از قانون مدیریت خدمات کشوری، نیازمند تصویب دستورالعملی است که باید از طریق دولت تصویب و ابلاغ شود.

** اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در بانک‌ها و بیمه‌ها با چالش مواجه است

در مورد مقررات مربوط به بانک‌ها و بیمه‌ها باید گفت که علی‌رغم اینکه قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 87 تصویب و جهت اجرا، ابلاغ شده است، اما دستورالعمل اجرایی راجع به بانک‌ها و بیمه‌ها تاکنون تصویب و ابلاغ نشده است. شما حساب کنید از آن سال تاکنون این خلأ همچنان بوده و به خاطر همین، اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در بانک‌ها و بیمه‌ها با چالش مواجه بوده است و هر سال هم اتفاقاً گزارشی برای ما می‌آمد، مبنی براینکه این دستگاه‌ها قانون مدیریت خدمات کشوری را رعایت نکردند از جمله اینها بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی بود. آنها هم در مقام دفاع این را مطرح می‌کردند که ما اگر قانون مدیریت خدمات کشوری را اجرا نکردیم، به جهت این  بود که دستورالعمل اجرایی آن تصویب و ابلاغ نشده است.

** دستورالعمل اجرایی قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد بانک‌ها ابلاغ نشده است

بنابراین این قسمت به هردو دولت برمی‌گردد، نمی‌توانیم بگوییم الان مقصر این دولت است یا دولت گذشته است. از زمانی که این قانون وضع شده تاکنون، این دستورالعمل‌ها ابلاغ نشده است. همچنین از طرفی چون این دستورالعمل اجرا نشده بود، در سال 90 که سال شروع اجرای قانون برنامه پنجم توسعه بود، در بند "ح" ماده 50 قانون برنامه پنجم، مجوز جدیدی ایجاد کرده و گفته "در مورد بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی کارگروهی که متشکل از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بالاترین مقام آن دستگاه اجرایی به استناد این بند می‌توانند به موجب دستورالعملی، فوق‌العاده خاصی برای بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی ایجاد کنند".

پس خود این دستورالعمل مبنای قانونی دارد، یعنی قانون این اجازه را داده که چنین دستورالعملی را وضع کنند.

* تسنیم: در واقع دستورالعمل اجرایی مربوط به بانک‌ها و بیمه‌ها که باید این شورا را تعیین می‌کرد، از سال 90 روی زمین مانده بود.

شجاعی: در مورد بانک‌ها شاید در نگاه اول سازمان مدیریت و همچنین بالاترین مقام آن دستگاه اجرایی که وزیر امور اقتصاد و دارایی می‌شود، در این مورد خاص دنبال این راهکار نبودند. به خاطر همین اگر برگردیم به عقب‌تر از سال 82 براساس موافقت وزیر صنایع و معادن حقوق مزایای مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بانک صنعت و معدن مطابق حقوق و مزایای سازمان گسترش و نوسازی صنایع تجویز شد. سازمان گسترش و نوسازی صنایع خود مقررات خاصی برای بحث پرداختی خود داشتند.

بنابراین خود وزیر صنایع و معادن وقت در سال 82، حقوق و مزایای کارکنان بانک صنعت و معدن را با حقوق و مزایای سازمان گسترش مطابقت داد. در بانک صنعت و معدن از آن تاریخ پرداخت‌ها بر آن منوال انجام می‌شد. در تاریخ 5 اردیبهشت 92 هیئت دولت این مجوزی که 10 سال پیش برای بانک صنعت و معدن صادر شده بود، به سایر بانک‌های دولتی تسری داد تا ابلاغ دستورالعمل اجرایی فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری.

در واقع به جای اینکه در آن تاریخ به این بپردازند که دستورالعمل اجرایی فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را تصویب و ابلاغ کنند تا وضعیت بانک‌ها و بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی روشن شود، گفتند تا تصویب آن دستورالعمل اجرایی، تمام حقوق و مزایایی که بانک صنعت و معدن از آن برخوردار است، به بقیه بانک‌ها تسری دهیم.

در تاریخ 16 مهرماه 92 تسری آن به بیمه ایران را هم تصویب کردند یعنی در وهله اول به بانک‌ها و در وهله بعدی به بیمه‌ها تسری دادند که هر دوی این مصوبات به دلیل ایراد ریاست محترم مجلس شورای اسلامی لغو شد. بنابراین الان مصوبه‌ای نداریم که حقوق و مزایای بانک صنعت و معدن به بقیه بانک‌ها و به تبع آن به بیمه‌ها تسری پیدا کند.

پس از آن چون نتوانستند از آن طریق حقوق کارکنان بانک‌ها و بیمه‌ها را اصلاح و ترمیم کرده و با قانون مدیریت خدمات کشوری هماهنگ کنند، در تاریخ اول آبان 92 کارگروه موضوع بند "ح" ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه که از سال 90 لازم‌الاجرا بوده است، دستورالعملی مبنی بر فوق‌العاده خاص برای بانک‌ها و بیمه‌های دولتی تصویب کرد. به موجب این دستورالعمل به حقوق هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و بیمه‌ها 42 میلیون ریال الی 55 میلیون ریال افزوده می‌شد. بنابراین از آن تاریخ مقرر شد 42 میلیون ریال الی 55 میلیون ریال به حقوق مدیران و هیئت مدیره بانک‌ها و بیمه‌ها افزوده شود تحت عنوان فوق العاده خاص که مبنای قانونی هم دارد.

عرض کردم که یکی از موضوعاتی که دیوان محاسبات مورد رسیدگی قرار می‌دهد، پرداخت‌های پرسنلی است لذا در جریان رسیدگی‌های خود به عملکرد مالی بانک‌ها و بیمه‌ها با یک چنین پرداختی‌هایی مواجه شد. از آن نهاد مستند قانونی پرداخت را مطالبه کرد، مصوبه کارگروه را ارائه دادند. اما در بررسی دیدیم که در اجرای مصوبه اتفاق دیگری افتاده است. کارگروه گفته "حداکثر بین 42 تا 55 میلیون ریال، تحت عنوان فوق‌العاده غیرمستمر افزوده شود".

یعنی نظر کارگروه این نبود که این 42 تا 55 میلیون ریال جزو حقوق پایه تلقی شود و در بقیه فوق‌العاده‌ها نیز اثر بگذارد. اما متاسفانه در اجرا اینگونه عمل کرده بودند لذا در تاریخ 18 آذر ماه 93 وقتی به این موضوع رسیدگی کردیم، به بانک‌ها و بیمه‌ها اعلام کردیم که اصل پرداخت به استناد این مصوبه کارگروه، درست است چون مبنای قانونی دارد و قانونگذار این اجازه را به آن کارگروه داده بود، ولی نحوه اعمال که این مبلغ را شما جزو حقوق پایه تلقی کردید و در فوق‌العاده‌های دیگر لحاظ کردید، از جمله همان اضافه کاری، این جای ایراد دارد.

** دیوان محاسبات علیه بیمه ایران و بیمه مرکزی دادخواست صادر کرده است

ما این ایراد و تذکر را به بانک‌ها و بیمه‌ها اعلام کردیم، بانک‌ها بلافاصله نسبت به اصلاح اقدام کردند که دیگر این را از مصادیق مزایای غیرمستمر تلقی کردند ولی بیمه‌ها به این عمل نکردند و به همین دلیل علیه بیمه مرکزی و بیمه ایران دادخواست صادر شده است.

چون مستحضر هستید در دیوان محاسبات در وهله اول تذکر می‌دهیم و می‌گوییم این اقدام تو غیرقانونی است. اگر اصلاح کردند و آثار مالی ناشی از آن را رفع کردند، به همان تذکر اکتفا می‌کنیم ولی اگر اقدامات اصلاحی به‌عمل نیاورند یا آن آثار مالی آن را رفع نکنند، مسیر بعدی ما صدور دادخواست علیه آنها و اعمال مجازات و جبران ضرر و زیان است کما اینکه در مورد این دو بیمه این اقدام صورت گرفته است.

* تسنیم: این دادخواست در سال 93 صادر شد؟

-شجاعی: دادخواست سال 94 صادر شد. چراکه وقتی گزارش به ما رسید تا فرآیند رسیدگی، تفهیم اتهام و ابلاغ موضوع طی شد، صدور دادخواست به سال 94 رسید.

** حقوق‌های پرداختی غیرقانونی به بیت‌المال برمی‌گردد

* تسنیم:فرمودید دیوان محاسبات این حقوق‌ها را قبلا در قالب بند پرسنلی بررسی می‌کردید و اگر موضوع غیرقانونی می‌دیدید، به هر حال برخورد می‌شد، آیا مواردی بوده که تخلف اثبات شود و آن مبلغ مسترد شده و به بیت المال برگردد؟

-شجاعی: قطعاً اینجوری بوده، منتها چون گزارشی که به دادسرا می‌آید ممکن است حاوی 20 بند یا 30 بند باشد که یکی از بندها بحث پرداخت‌های پرسنلی است. بنده راجع به این مبالغ به بیت‌المال برگشته یا خیر؟ به تفکیک نمی‌توانم، بگویم. چون عرض کردم این موارد در لوای یک پرونده مطرح شده و در لوای یک پرونده دادخواست صادر شده و رأی هم ایضاً برای همه آن بندها رأی صادر شده است.

منتها اینکه آیا این مبالغ به خزانه برگشته باید بگویم قطعاً بهترین و آسان‌ترین راه جبران این نوع پرداخت‌های غیرقانونی در اجرای احکام، همین‌ جبران پرداختی‌های اضافی هستند. چراکه این مبالغ به پرسنل پرداخت شده و خیلی راحت از حقوق همین پرسنل کم شده و به خزانه مسترد می‌شود لذا قطعاً قسمت‌هایی که پرداخت خلاف قانون بوده، هم رأی صادر شده و هم اجرا شده است منتها در لابه‌لای بقیه بندها و موضوعات دیگر بوده است.

انتهای پیام/

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 158 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:45

 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مدتی است که مسئله جاسوسی‌های گسترده سازمان های اطلاعاتی غربی و همکاری این سازمان ها برای شنود شهروندان در رسانه های اروپایی به حاشیه رانده شده و دیگر سخنی از آن به میان نمی آید.

حدود سه سال است که از افشاگری های "ادوارد اسنودن"، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درباره جاسوسی های گسترده این کشور می گذرد و در طول این سال ها ابعاد گسترده تری از جاسوسی سازمان های اطلاعاتی غربی از شهروندان و مقامات اروپایی و همکاری های جاسوسی این سازمان های اطلاعاتی در این راستا منتشر شده است.

بسیاری از مقامات آلمانی و اروپایی در طول این سال ها و در سایه خشم شهروندان و سازمان های حقوق بشری از افشای این جاسوسی ها، وعده های زیادی برای اصلاح سازمان های اطلاعاتی و تعیین حد و مرز برای این گونه اقدامات و لزوم شفاف سازی درباره جاسوسی های گسترده آمریکا دادند که البته مشخص نیست تا چه حد به این وعده ها عمل شده است.

بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران بر این باورند که دولت آلمان اقدامات کافی را برای شفاف سازی در این راستا انجام نداده و به جای آن بر روابط خود با متحد جاسوس خود آمریکا تاکید دارد.

خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم در همین راستا گفتگویی را با "راینر رهاک" از اعضای هیئت مدیره انجمن دانشمندان انفورماتیک برای صلح و مسئولیت اجتماعی آلمان (FIFF)  و کارشناسان برجسته حفاظت از داده ها در آلمان انجام داده است.

انگلیس و آمریکا سرسختانه به جاسوسی‌های خود ادامه می‌دهند

وی در پاسخ به این پرسش که پرونده جاسوسی های گسترده غرب از شهروندان و متحدان به کجا رسیده و آیا شهروندان حدود سه سال بعد از افشاگری های اسنودن از جاسوسی های سازمان های اطلاعاتی در امان هستند گفت: در مشکل اساسی متاسفانه هنوز تغییری ایجاد نشده است. آژانس امنیت ملی آمریکا  NSA و سازمان مرکزی ارتباطات دولت انگلیس GCHQ)) همچنان سرسختانه به جاسوسی های خود ادامه می دهند و در آلمان نیز اصلاح سازمان اطلاعات امنیت که امکان همکاری ها با این سازمان های جاسوسی را محدود می کند به دوردست ها رفته است. البته برخی دادگاه ها حکم هایی را در انگلیس داده اند که برخی اقدامات جاسوسی را غیر قانونی می داند اما عملا هنوز تغییراتی ایجاد نشده است.

با این حال باید گفت که بحث ها درباره سازمان های اطلاعاتی هم در عرصه سیاست و هم در جامعه نفوذ کرده است. در این باره شدیدا در روزنامه ها، پارلمان و محافل آکادمیک بحث می شود.

وی درباره تغییراتی که بعد از افشای جاسوسی های گسترده غرب و به ویژه آمریکا در آلمان ایجاد شده نیز گفت: کمیسیون بررسی و تحقیقات درباره جاسوسی های آژانس امنیت ملی آمریکا در پارلمان این کشور تاسیس شده که کارهای خیلی خوبی انجام داده است و از طریق گفتگو و سوال و جواب از خلبانان، تکنسین ها، سیاستمداران، کارکنان سازمان های اطلاعاتی و اندیشمندان اطلاعات خوبی به دست آورده است.

متاسفانه این یافته ها عملا هنوز تاثیری نگذاشته است. با وجود اینکه بحث ها در این باره همواره فشرده تر شده و اصلاح سازمان های اطلاعاتی روی میز قرار دارد اما این اصلاحات هنوز انجام نشده است.

خواستار پایان همکاری‌ها با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا هستیم

رهاک در ادامه در پاسخ به این پرسش که شما چه درخواستی از دولت آلمان  در این باره دارید گفت: ما پایان همکاری با سازمان های اطلاعاتی آمریکا را درخواست می کنیم تا وضع موجود جاسوسی های آمریکا مشخص شده و قانونی بودن آن بر اساس قانون اساسی آلمان و قوانین حقوق بشری مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر این هر گونه همکاری باید متوقف شود که بر اساس آن داده های ارسالی توسط آلمان برای کشتارها با هواپیماهای بدون سرنشین به کار برده می شود.

پررویی آمریکا در برابر آلمان در مسئله جاسوسی‌ها

این کارشناس برجسته آلمانی در پاسخ به این پرسش که گفتگوها درباره قرداد تجارت آزاد اروپا با آمریکا موسوم به تی تی آی پی با وجود مسئله جاسوسی همچنان ادامه دارد و نظر شما در این باره چیست؟ گفت: اروپا باید با توجه به مسئله جاسوسی ها با اعتماد به نفس بیشتری در این مذاکرات حاضر شود. اما این توافق به دلیل عدم شفافیت و مزایای مشکوک و سوال برانگیز آن بالکل مردود است.

وی در بخش پایانی این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا درباره مسئله جاسوسی ها و نکات فوری درباره اتهامات وارده به این کشور پاسخی داده است گفت: آمریکا تا به حال به طور رسمی و به هیچ عنوان در این باره توضیحی به دولت آلمان نداده است که این رفتار از نظر دیپلماتیک وقاحت و پررویی است.

گفتگو: زکیه شریعتمدار طهرانی

انتهای پیام/

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 174 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 11:47

علی هارونی پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با یادآوری این‌که سال 79 در دولت اصلاحات برای ساخت 290 واحد مسکونی به ما زمین داده شد، اظهار کرد: با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت نهم به ما اعلام شد اگر این پروژه در قالب طرح مسکن مهر ساخته شود به آن تسهیلات با سود 4 درصدی تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد:‌ بر این اساس برای 204 واحد از این پروژه تسهیلات دادند، اما متاسفانه بانک مسکن برای بقیه واحدها درخواست سند کرده و گفت که باید برای آپارتمان‌های باقیمانده جهت دریافت وام سند ارائه شود.

وی با بیان این‌که تمام این پروژه در قالب یک قرارداد بوده و درخوسات بانک مسکن برای ارائه سند باقیمانده آپارتمان‌ها عجیب بود، تصریح کرد: یکماه بعد اسناد واحدهای باقیمانده را ارائه کردیم که رئیس بانک مسکن استان خوزستان به ما گفت فرصت شما برای دریافت تسهیلات تمام شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی شماره 3 فرهنگیان با تاکید بر این‌که برای پیگیری این موضوع به سازمان بازرسی مراجعه کردیم، گفت: متاسفانه بانک مسکن با این ادعا که سال 92 این واحدها سند نداشته‌اند سر بازرسی کلاه گذاشت.

هارونی با اشاره به این‌که بانک مسکن می‌گوید برای پرداخت تسهیلات اعتبار نداریم، افزود: مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن با استناد به بند 7 صورتجلسه مورخ 16 مهر 93 خواستار پرداخت تسهیلات به واحدهای باقیمانده شد، اما بانک مسکن همچنان می‌گوید این واحدها سند ندارند، در حالی که این‌گونه نیست و ماجرا چیز دیگری است.

وی با بیان این‌که برای واحدهای مذکور باید وام با سود 4 درصدی پرداخت شود، اظهار کرد:‌ این در حالی است که بانک مسکن اعلام کرده حاضر است با سود 22 درصدی وام در اختیار ما قرار دهد!

وی از نامه‌نگاری دو سال پیش به رئیس‌جمهوری برای حل این مشکل خبر داد و گفت:‌ متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 205 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 11:47

 محمد علی بشارتی مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، با انتقاد از پرداخت حقوقهای نجومی به برخی مدیران دولتی، گفت: قانون «نظام هماهنگ  پرداخت» که در مجلس تصویب شده است باید با جدیت پیگیری شود.

وی با بیان اینکه دریافتی دولتیها و مجلسیها  قابل قبول است، افزود: بعضی از مدیران در بیش از 12 اجلاس شرکت کرده و برای هر اجلاس رقمهای نجومی دریافت می‌کنند.

بشارتی با اشاره به سوابق خدمتی‌اش، اظهارکرد: بنده بعد از 50 سال بازنشستگی و خدمت در سپاه پاسداران و وزارت کشور، کمتر از 5 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنم.

وزیر پیشین کشور با بیان اینکه در کشور بعضی از افراد 70 میلیون تومان حقوق می‌گیرند، گفت: اینها برای جمهوری اسلامی و مردم ایثاگر ما که در هر شرایطی از انقلاب و رهبری حمایت کردند، خوب نیست.

بشارتی در پایان خاطرنشان کرد: مردم ما سختیها را تحمل می‌کنند، اما بی‌انضباطیها  و بی‌عدالتیها را تحمل نمی‌کنند، امیدوارم که دولت و همه دست‌اندرکاران تلاش مضاعف کرده و به موضوع حقوقهای نجومی پایان دهند.

انتهای پیام/

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 174 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 11:47

علیرضا قزوه، مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به جزئیاتی از دیدار نیمه رمضان شاعران با رهبر معظم انقلاب گفت: امسال برای این دیدار حدود 20 سروده انتخاب شده که در جلسه قرائت خواهد شد. این تعداد از سروده‌ها از میان 6 هزار سروده‌ای بوده که برای انتخاب و گزینش ارسال شده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر نوبت شعرخوانی بیشتر به جوان‌ترها داده می‌شد، اما امسال بنا را بر این گذاشتیم که شاعران پیشکسوت بیشتر شعر خود را قرائت کنند.

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری همچنین از حضور 150 شاعر در جلسه شعرخوانی نیمه رمضان خبر داد و یادآور شد: امسال از تمام استان‌ها در این مراسم حضور خواهند داشت. تلاش شده که سهم همه استان‌ها برای حضور در این جلسه رعایت شود. علاوه بر شاعران ایرانی، شاعرانی از کشورهای افغانستان، هند و پاکستان نیز حضور خواهند داشت.

به گفته وی؛ قرار است در این دیدار سروده‌ها با موضوعات مختلف مانند اشعاری با موضوعات دینی، عاشقانه، ماه مبارک رمضان، مدافعان حرم و آزاد قرائت شود.

انتهای پیام/

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 195 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 4:03

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی یکشنبه شب در ضیافت افطار با ورزشکاران با تأکید بر اهمیت ورزش همگانی در کنار توجه به ورزش قهرمانی، اظهارداشت: ورزش همگانی اساس و پایه است اما از طرفی دیگر ورزش قهرمانی می‌تواند مشوق نسل جوان کشورمان برای ورزش همگانی باشد.

رییس جمهوری با بیان اینکه "امروز جامعه ایران در مسیر تحرک سالم و با نشاط برای سلامت جسم و جان خود قرار دارد"، گفت: بازی‌ها و ورزش‌های قهرمانی و حرفه‌ای باعث خلق افتخارات ملی و تبلیغ و معرفی هویت و فرهنگ کشورمان به دنیا می‌شود مخصوصاً ورزش‌هایی که با اخلاق توأم باشد، بزرگترین تبلیغ برای یک ملت محسوب می‌شود.

روحانی تصریح کرد: ورزش قهرمانی اگر توأم با اخلاق اسلامی و انسانی باشد می‌تواند همه تبلیغاتی را که در زمینه ایران‌هراسی در دنیا به راه انداخته‌اند، از بین برده و چهره واقعی ایران و ایرانی را به جهانیان معرفی کند.

رییس جمهوری گفت: خوشحالیم در کشوری زندگی می‌کنیم که جوانان ما در علم و دانش افتخارات فراوانی می‌آفرینند و در دنیای دیپلماسی نیز پهلوانان بزرگی که از قدرت علمی، فنی و حقوقی برخوردار هستند، می توانند در یک معرکه بزرگ جهانی وارد شده و با موفقیت از آن خارج شوند.

روحانی گفت: سال گذشته و در ایام ماه مبارک رمضان، قهرمانان ما توانستند در صحنه دیپلماسی در برابر آنچه جامعه جهانی می‌نامیدند، پیروزی و موفقیت به دست آورده و حقوق ملت ایران را از همان کسانی که ادعا می‌کردند ایران حق غنی‌سازی ندارد، کسب کرده و امروز آنها را در زمینه هسته‌ای طرف معامله خود قرار دهند.

رییس جمهوری افزود: همان‌ کسانی که ادعا می‌کردند ایران نباید آب سنگین داشته باشد، امروز از ایران آب سنگین می‌خرند و تاکنون یک محموله از آن را خریداری کرده‌اند.

روحانی تصریح کرد: قهرمانان کشورمان زنجیرهای تحریم را گسسته  و راه را برای فعالیت جامعه باز کرده‌اند.

رییس جمهوری تصریح کرد: در هر صحنه و رشته‌ای که نمایندگان ملت ایران پیروز می‌شوند، این به مفهوم پیروزی همه ملت ایران است.

روحانی در ادامه با آرزوی قهرمانی و پیروزی‌های ورزشکاران کشورمان در المپیک و پارا المپیک، اظهار امیدواری کرد که ورزشکاران کشورمان باز هم برای ملت ایران غرور و افتخار خلق کنند.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: برخی  کشورهایی که غرور و افتخار تاریخی ندارند، از طریق اسطوره‌‌سازی و بسیاری از مسایل دیگر که ممکن است با واقعیت انطباق نداشته باشد، به دنبال خلق  قهرمانانی در عالم تخیل و خیال هستند و این در حالی است که سرتاسر تاریخ ملت ایران سرشار از غرور و افتخارات تاریخی است.

روحانی اضافه کرد: در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز افتخارآفرینان بزرگی داشتیم و ملت ایران هیچگاه چهره‌های بزرگی همچون بابایی‌ها، ستاری‌ها، همت‌ها، باکری‌ها و باقری‌ها را فراموش نخواهد کرد و همواره به قهرمانان بزرگ تاریخی خود افتخار می‌کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه قهرمانان می‌توانند به یک ملت روحیه و امید داده و راه را برای کارهای بزرگ بگشایند، اظهار داشت: ورزش گاهی از یک ملت تبلیغی می‌کند که چه‌بسا هزاران ساعت تبلیغات مکتوب و تصویری نیز از انجام آن ناتوان باشد.

روحانی با اشاره به اینکه ورزش علاوه بر مسأله سلامت و نشاط عمومی در کنار خود، صبر، مقاومت، ایستادگی و کار جمعی را هم به ارمغان می‌آورد، گفت: افتخارآفرینی ورزشکاران کشورمان در میادین جهانی نه تنها باعث غرور و افتخار ملت ایران می‌شود، بلکه سایر ملت‌ها نیز به آن افتخار می‌کنند.

رییس جمهوری با تجلیل از حضور بانوان ورزشکار کشورمان با رعایت الگو و شئونات اسلامی در عرصه‌های ورزشی جهان، گفت: جمهوری اسلامی ایران از یک ویژگی خاصی برخوردار است که شاید کمتر  کشور در جهان دارای آن باشد و آن افتخارآفرینی بانوان و زنان قهرمان ورزشکار کشورمان در صحنه‌های ورزشی با الگوی اسلامی است.

روحانی افزود: رعایت این الگوی اسلامی از طرف بانوان ورزش کشورمان از یکسو افتخاری برای ما در دنیای اسلام است و از سوی دیگر افتخاری برای ایستادگی بر مبنای فرهنگ و هویتمان محسوب می‌شود.

رییس جمهوری در ابتدای این مراسم نیز با ابراز خرسندی از میزبانی جامعه ورزشی کشور در ماه مبارک رمضان، گفت: از آغاز دولت یازدهم همواره تأکید داشتم که برای دستیابی به اهداف والای ملی، باید با بهره گیری از نظرات و دیدگاه های صاحبنظران ، برنامه‌ریزی انجام گیرد و از تصمیمات خلق الساعه پرهیز شود که همه اینها تحت عنوان تدبیر نام‌گذاری شد.

روحانی ادامه داد: باید برای رسیدن به قله‌‌ها تدبیر کنیم و در کنار این تدبیر در زندگی و روزهای سخت با امید حرکت نماییم و این امید است که می‌تواند جامعه‌ای را به همه نقاط مطلوب و اهداف والا برساند.

رییس جمهوری با طرح این پرسش که چه کسانی برای یک ملت امید، شادی و لبخند را به ارمغان می‌آورند، تأکید کرد: افتخارات ملی باعث ایجاد و تقویت امید و غرور یک ملت می شوند.

روحانی با اشاره به صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1377، گفت: آن گل با افتخار در استرالیا توانست همه ایرانیان را از روی صندلی‌ها بلند کند که این قیام برای غرور، امید و افتخار بود.

رییس جمهوری با بیان اینکه اساس و هدف ورزش،‌ سلامت جسم و روح  جامعه و مردم است، ادامه داد: همواره در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و جلسات مسایل و معضلات اجتماعی تأکید داشتم که به جای همه راه‌حل‌های ارایه شده در این جلسات باید بیشتر به فکر آموزش، پرورش و ورزش باشیم؛ چرا که توجه به این سه امر می‌تواند جامعه را از آسیب‌ها، معضلات و افسردگی نجات دهد و همواره غرور ملی در صحنه جهانی برای کشور حائز اهمیت است.

روحانی همچنین در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران با اشاره به فرصت اندک 45 روزه تا شروع مسابقات المپیک و پارالمپیک گفت: دولت تاکنون همه تلاش های خود را برای موفقیت و کسب سهمیه المپیک به کار بسته و در مدت باقی مانده تا شروع مسابقات نیز اقدامات و کمک ها را برای موفقیت ورزشکاران کشورمان در این صحنه رقابت جهانی و خوشحالی مردم عزیز کشورمان انجام خواهد داد.

محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در این مراسم با تقدیر از توجه ویژه رییس جمهوری و دولت تدبیر و امید به جامعه ورزش کشور، اظهار داشت:توجه و عنایت بزرگان کشور به موفقیت های ورزشی در افزایش روحیه در کسب این پیروزی ها بسیار حائز اهمیت است.

وزیر ورزش و جوانان توسعه و ترویج ورزش همگانی در کشور را به عنوان اصلی ترین راهبرد وزارت ورزش و جوانان برشمرد و افزود: ورزشکاران کشور در حوزه قهرمانی در سال ٩٤ حدود 1600 مدال جهانی در رشته های مختلف کسب کرده اند.

گودرزی با اشاره به اینکه توانسته ایم در زمینه کسب سهمیه برای المپیک و پارالمپیک رکورد شکنی کنیم، خاطرنشان کرد: در المپیک از ٥١ سهمیه به حدود 60 سهمیه و در پارالمپیک به  90 سهمیه دست یافتیم که این میزان در پارالمپیک می تواند به 100 سهمیه برسد.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری 40 انتخابات روسای فدراسیون ها در فضایی دموکراتیک، ادامه داد: در حوزه عمران و زیرساخت های ورزشی علی رغم محدویت های بودجه ای حدود هزار پروژه کوچک و بزرگ در سطح کشور تکمیل و افتتاح شده که این میزان می تواند تا پایان سال جاری به 1500 پروژه برسد.

گودرزی شفاف سازی در زمینه دستمزد بازیکنان رشته های ورزشی رفع مشکلات مالی ورزشکاران، تنظیم و توزیع مناسب اعتبارات ورزشی به فدراسیون ها را از دیگر اقدامات وزارت ورزش و جوانان برشمرد و اظهار داشت: در حوزه ورزش بانوان نیز موفقیت های بسیاری کسب شده و توانسته ایم حدود ٨ سهمیه المپیکی  را بدست آوریم و در پار المپیک هم سهمیه بانوان ایرانی به ٣ برابر گذشته افزایش یافته است.

وزیر ورزش و جوانان خاطر نشان کرد: پیروزی ها، موفقیت ها و کسب مدال های ورزشی در عرصه مسابقات جهانی و بین المللی از سوی ورزشکاران و قهرمانان کشورمان سهم بسزایی در تقویت روحیه نشاط و امید مردم در جامعه دارد.

داورزنی رییس فدراسیون والیبال نیز با قدردانی از حمایت‌های دولت برای راهیابی تیم ملی والیبال به المپیک، اظهار داشت: قطعاً این مهم بدون حمایت‌های دولت تدبیر و امید امکان‌پذیر نبود.

رییس فدراسیون والیبال ادامه داد: تاکنون کمک‌های بسیار خوبی از سوی دولت و وزارت ورزش برای اجرای برنامه‌های فدراسیون‌ها به منظور کسب سهمیه و آمادگی بهتر برای حضور در المپیک صورت پذیرفته و امیدواریم با عنایت ویژه‌تر از سوی دولت افتخارآفرینی‌های ورزشکاران در المپیک ریو ادامه یابد.

سجاد مردانی قهرمان رشته تکواندو نیز گفت: همه ورزشکاران به این موضوع اذعان دارند که حمایت‌ها و دیده شدن‌ ورزشی ها در دولت یازدهم خاص و ویژه بوده است.

انتهای پیام/

اخبار اینستاگرامی...
ما را در سایت اخبار اینستاگرامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی instanews بازدید : 197 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 4:03